Z danych ULC wynika, że 23,2 mln pasażerów skorzystało z polskich portów lotniczych w pierwszej połowie tego roku. To świetny wynik zdecydowanie powyżej ostatniego przedpandemicznego roku, który był rekordowy dla polskiego lotnictwa. Z danych przekazywanych przez porty lotnicze i przewoźników wiemy, że druga połowa roku będzie jeszcze lepsza.
Urząd Lotnictwa Cywilnego (ULC) opublikował dane za pierwsze sześć miesięcy tego roku. Zestawienia udostępniane przez urząd sporządzane są na bazie danych portów i chociaż musimy na nie poczekać nieco dłużej niż na statystyki prezentowane przez przewoźników i same lotniska to jako jedyne prezentują one całokształt rynku. Jaka była zatem pierwsza połowa tego roku?
Koniec pandemiiDane statystyczne upublicznione przez ULC wskazują, że rynek lotniczy odbudował się po epidemii COVID-19. W pierwszej połowie roku w polskich portach lotniczych obsłużono 23,2 mln pasażerów, a więc o 4 proc. więcej niż w pierwszej połowie 2019 roku i o 40 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2022 roku. Obsłużono 172,8 tys. operacji lotniczych – o 8 proc. mniej niż w 2019 roku, ale o 19 proc. więcej niż w pierwszej połowie 2022 roku.
Wśród portów lotniczych najwięcej pasażerów obsłużyły: Lotnisko Chopina w Warszawie: 8,3 mln pasażerów, Port Lotniczy Kraków-Balice: 4,4 mln pasażerów oraz Port Lotniczy Gdańsk: 2,6 mln pasażerów. Największe wzrosty w porównaniu do 2019 roku osiągnęły porty lotnicze: Kraków-Balice (+565,5 tys. pasażerów), Katowice w Pyrzowicach (+216,8 tys.) i Gdańsk (+171,8 tys.), natomiast w porównaniu do 2022 roku: Lotnisko Chopina w Warszawie (+2,5 mln pasażerów), Kraków-Balice (+1,2 mln) i Gdańsk (+786 tys.).
Najwięksi przewoźnicyNajwięcej pasażerów przewieźli: Ryanair: 7,6 mln pasażerów, PLL LOT: 5,3 mln pasażerów i Wizz Air: 4,7 mln pasażerów. W przypadku przewoźników największe wzrosty w pierwszej połowie 2023 roku względem tego samego okresu 2019 roku wykazali: Ryanair (+1,7 mln pasażerów), Wizz Air (+477 tys.) i Enter Air (+169,5 tys.). a w porównaniu do pierwszej połowy 2022 roku: Ryanair (+1,72 mln pasażerów), Wizz Air (+1,69 mln) i PLL LOT (+1,66 mln).
W pierwszej połowie 2023 roku, względem analogicznego okresu 2022 roku, doszło do niewielkiej zmiany struktury udziałów przewoźników w rynku ze względu na realizowany model biznesowy. Dynamika przewoźników sieciowych w pierwszym półroczu 2023 roku wyniosła +42,6% w stosunku do analogicznego okresu 2022 roku i -10,5% w stosunku do tego samego okresu 2019 roku.
Przewoźnicy niskokosztowi odnotowali dynamikę wzrostu przewozów w wysokości +39,4% w porównaniu do pierwszej połowy 2022r. i +15% w porównaniu do analogicznego okresu 2019 r.
Przewoźnicy czarterowi odnotowali natomiast dynamikę w wysokości +33,5% w porównaniu do pierwszej połowy 2022 roku i +8,3% w porównaniu do 2019 r. W związku z tym wzrósł udział przewoźników sieciowych w rynku w stosunku do pierwszego półrocza 2022 roku (o 0,6 p. p.), natomiast spadł udział przewoźników niskokosztowych (o 0,2 p. p.) i czarterowych (o 0,4 p. p.).
Natomiast w stosunku do pierwszej połowy 2019 roku wzrósł udział przewoźników niskokosztowych (o 5,3 p. p.) oraz czarterowych (o 0,3 p. p.), a przewoźnicy sieciowi mieli udział mniejszy o 5,6 p. p. Najwięcej pasażerów wśród przewoźników niskokosztowych przewieźli w pierwszej połowie roku Ryanair, Wizz Air i Norwegian. W przypadku przewoźników sieciowych najwięcej pasażerów obsłużył PLL LOT, a następnie Lufthansa i KLM.
Warto pamiętać o tym, że dane publikowane przez ULC zawierają liczbę pasażerów obsłużonych (zarówno przylatujących, jak i odlatujących) w polskich portach lotniczych, co oznacza, że w przypadku pasażerów podróżujących na trasach krajowych, każdy z nich odnotowany w statystykach jest dwukrotnie (obsłużony w porcie odlotu i przylotu). To ma spore znaczenie m.in. w przypadku PLL LOT, o wynikach tego przewoźnika pisaliśmy jednak ostatnio w materiale pt.
LOT: Ponad 1 mln pasażerów we wrześniu.Przewozy międzynarodowe i krajoweNa trasach międzynarodowych w pierwszej połowie 2023 roku przewieziono 21,4 mln pasażerów (+39,7 proc. do 2022 r. i +4,6 proc. do 2019 r.) i wykonano 146,9 tys. operacji lotniczych (+21,2 proc. do 2022 r. i -8,6 proc. do 2019 r.).
Z międzynarodowych przewozów regularnych skorzystało 19 mln pasażerów (+5,3 mln do 2022 r. i +380,3 tys. do 2019 r.), a z czarterowych 2,3 mln pasażerów (+753,6 tys. do 2022 r. i +568,8 tys. do 2019 r.). Najwięcej pasażerów w ruchu międzynarodowym przewieźli: Ryanair (7,3 mln), Wizz Air (4,7 mln) i PLL LOT (3,8 mln).
W ruchu krajowym obsłużono 1,8 mln pasażerów (+42,4 proc. do 2022 r. i -0,5 proc. do 2019 r.). Najwięcej podróżnych skorzystało z oferty: PLL LOT (1,5 mln) i Ryanair (305,3 tys.).
Przewozy regularneW ruchu regularnym międzynarodowym i krajowym przewieziono łącznie 20,9 mln pasażerów (+39,2 proc. do 2022 r. i +1,8 proc. do 2019 r.). Najwięcej osób podróżowało do Wielkiej Brytanii (3,8 mln pasażerów, +1,1 mln do roku 2022), Włoch (1,8 mln, +516.2 tys. do roku 2022) i Niemiec (1,8 mln, +501,9 tys. do roku 2022). Natomiast największe wzrosty w stosunku do pierwszej połowy 2019 roku odnotowano w przypadku: Włoch (+616,3 tys. pasażerów), Hiszpanii (+377,1 tys.) i Cypru (+177,2 tys.).
Najwięcej pasażerów w ruchu regularnym przyjęły: Lotnisko Chopina w Warszawie (7,7 mln, +2,3 mln do roku 2022), Port Lotniczy Kraków-Balice (4,3 mln, +1,1 mln do roku 2022), Port Lotniczy Gdańsk (2,5 mln, +754 tys. do roku 2022). Największymi wzrostami względem pierwszej połowy 2019 roku mogły pochwalić się porty lotnicze: Kraków-Balice (+542,7 tys. pasażerów), Gdańsk (+179,7 tys.) i Poznań-Ławica (+90,4 tys.)
Wśród przewoźników najwięcej pasażerów w ruchu regularnym obsłużyły linie: Ryanair (7,5 mln, +1,6 mln pasażerów do 2022 r.), PLL LOT (5 mln, +1,5 mln pasażerów do 2022 r.), oraz Wizz Air (4,7 mln, +1,7 mln pasażerów do 2022 r.). W stosunku do pierwszej połowy 2019 roku największe wzrosty osiągnęły Ryanair (+1,7 mln pasażerów), Wizz Air (+476,7 tys.) oraz flydubai (+62,5 tys.).
Przewozy czarteroweW polskich portach lotniczych w pierwszej połowie 2023 roku odprawiono w ruchu międzynarodowym i krajowym 2,4 mln pasażerów czarterowych (+47,3 proc. do 2022 r. i +31,8 proc. do 2019 r.). Najwięcej osób podróżowało do Turcji (697,4 tys. pasażerów, +259,8 tys. do roku 2022), Egiptu (408,7 tys., +107,2 tys. do roku 2022) i Grecji (402,5 tys., +99,3 tys. do roku 2022). Największe wzrosty w stosunku do pierwszej połowy 2019 roku odnotowano dla: Turcji (+266,4 tys. pasażerów), Egiptu (+173,2 tys.) i Hiszpanii (+49,5 tys.).
Najwięcej pasażerów w ruchu czarterowym obsłużyły Port Lotniczy Katowice w Pyrzowicach (862,3 tys. pasażerów, +205,6 tys. do roku 2022), Lotnisko Chopina w Warszawie (651,4 tys., +244,8 tys. do roku 2022) oraz Port Lotniczy Poznań-Ławica (289,1 tys., +84 tys. do roku 2022). Największe wzrosty względem pierwszej połowy 2019 roku uzyskały Lotnisko Chopina w Warszawie (+231,4 tys.), Port Lotniczy Katowice w Pyrzowicach (+173,1 tys. pasażerów) i Port Lotniczy Rzeszów-Jasionka (+74,9 tys.)
Wśród przewoźników najwięcej pasażerów w ruchu czarterowym obsłużyły: Enter Air (692 tys., +227,2 tys. pasażerów do 2022 r.), Buzz (390,8 tys., +121,9 tys. pasażerów do 2022 r.) i PLL LOT (384,4 tys., +118,9 tys. pasażerów do 2022 r.). W stosunku do pierwszej połowy 2019 r. największe wzrosty osiągnęły PLL LOT (+290,4 tys. pasażerów), Enter Air (+134,5 tys.) oraz Buzz (+94,1 tys.).