Z 1 kwietnia weszła w życie nowelizacja ustawy Prawo lotnicze, która stworzyła możliwość rozwiązywania z pasażerami sporów wynikających z rozporządzeń: 261/2004/WE i 2111/2005/WE w formie polubownej. Chodzi o sprawy odszkodowań należnych pasażerom z racji odwołania bądź opóźnienia lotów.
Przy Prezesie Urzędu Lotnictwa Cywilnego został powołany Rzecznik Praw Pasażerów, który będzie rozpatrywał skargi pasażerów w trybie ustawy z dnia 23 września 2016 r. o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich. Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego wyznaczył na stanowisko Rzecznika Renatę Piwowarską dotychczasową Dyrektor Komisji Ochrony Praw Pasażerów. Szczegółowe informacje na temat postępowania przed Rzecznikiem dostępne są na stronie internetowej pod adresem:
pasazerlotniczy.gov.plPodstawowym zadaniem Rzecznika jest prowadzenie postępowań, tak by wypracować rozwiązanie, które będzie satysfakcjonujące dla obu stron – klienta i przewoźnika. Jednocześnie Urząd Lotnictwa Cywilnego informuje, że dotychczasowa procedura rozpatrywania skarg pasażerów w trybie postępowań administracyjnych, prowadzonych przez Komisję Ochrony Praw Pasażerów, obowiązuje w stosunku do wszystkich wniosków, które wpłynęły do Urzędu Lotnictwa Cywilnego do końca marca 2019 roku.
Obecnie w związku ze znaczącymi brakami kadrowymi w ULC na rozpatrzenie skarbi na linie czeka się około pół roku zamiast miesiąca wynikającego z Kodeksu Postępowania Administracyjnego. Decyzja ustawodawcy o powołaniu rzecznika niczego w tej kwestii nie zmieni. Za stworzeniem stanowiska nie idą żadne pieniądze ani dodatkowe etaty, więc samo przemodelowania organizacyjne niczego nie poprawi.