1 kwietnia tego roku weszła w życie ustawa o zmianie ustawy Prawo lotnicze oraz niektórych innych ustaw. W miejsce dotychczasowej procedury rozpatrywania skarg w trybie postępowania administracyjnego, w oparciu o przepisy kodeksu postępowania administracyjnego, ustawa ta wprowadziła możliwość rozwiązywania z pasażerami sporów wynikających z rozporządzeń: 261/2004/WE i 2111/2005/WE w formie polubownej.
Dotychczasowa procedura rozpatrywania skarg pasażerów w trybie postępowań administracyjnych, prowadzonych przez Komisję Ochrony Praw Pasażerów, ma zastosowanie do wszystkich wniosków złożonych w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego do końca marca tego roku.
Zgodnie z art. 14 ww. ustawy, do spraw wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy stosuje się przepisy dotychczasowe. Data wszczęcia wynika z art. 61 § 3 k.p.a. który stanowi, że datą wszczęcia postępowania na żądanie strony jest dzień doręczenia żądania organowi administracji publicznej.
Wszystkie wnioski, złożone po tej dacie według starej procedury, będą zwracane, gdyż Urząd nie ma już podstawy prawnej do ich rozstrzygnięcia. Oznacza to, że tak jak wcześniej ULC miało w walce o prawa pasażera w ręku oręż w postaci możliwości wydania decyzji administracyjnej, tak teraz go nie ma. Pytanie więc, czy zmiana wprowadzona przez prawodawcę działa na korzyść czy niekorzyść obywateli?
Jednocześnie z początkiem kwietnia Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego
powołał Rzecznika Praw Pasażerów, który rozwiązuje spory pasażerów w trybie ustawy z dnia 23 września 2016 r. o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich. Szczegółowe informacje dostępne są na
stronie internetowej Rzecznika.