Amerykańska firma Unical Aviation zakupiła airbusy A320neo, aby uruchomić pierwszy w branży program demontażu samolotów z rodziny tego typu na części. Unical, globalny lider w dziedzinie rozwiązań dla rynku wtórnego lotnictwa komercyjnego, chce w ten sposób zaspokajać rosnący popyt na części zamienne do tych popularnych samolotów pasażerskich.
Firma ecube, spółka należąca do Grupy Unical i światowy lider w zakresie przechowywania samolotów i rozwiązań wycofywanych z eksploatacji, przeprowadzi operacje demontażu samolotów, których dostawa rozpocznie się w kwietniu 2025 r. Program ten stanowi ważny krok w strategii Unical mającej na celu zwiększenie dostępności materiałów nowej generacji na rynku wtórnym dla rosnącej floty A320neo. Demontaż ma odbywać się w trzech lokalizacjach: w Arizonie, Hiszpanii i Szkocji.
- Jako pierwsza firma, która rozpoczęła demontaż samolotów A320neo, Unical wyprzedza konkurencję, aby sprostać zmieniającym się potrzebom naszych linii lotniczych i klientów MRO. Aktywa te zostaną wkrótce przekształcone w materiały o wysokim popycie, aby wspierać operatorów na całym świecie opłacalnymi i terminowymi rozwiązaniami na rynku wtórnym - powiedział David Dicken, wiceprezes ds. aktywów w Unical Aviation.
Nie ujawniono liczby kupowanych A320neo, ale wiadomo, że jest ona dwucyfrowa, a maszyny mają być dostarczane przez najbliższe 2 lata. Według pojawiających się informacji, znaczną część A320neo Unical zakupiło od zbankrutowanych indyjskich linii Go First. Do ich upadku przyczyniły się m.in. problemy z silnikami Pratt & Whitney PW1100G. Zmusiły one przewoźnika do uziemienia większości swojej floty samolotów.
Rodzina A320neo stała się jedną z najbardziej rozpowszechnionych platform w lotnictwie komercyjnym, a popyt na wysokiej jakości, nadające się do użytku materiały szybko rośnie. Poprzez proaktywne pozyskiwanie i demontaż tych płatowców, Unical przyspiesza dostępność komponentów nowej generacji na rynku i pomaga skrócić czas realizacji krytycznych czynności konserwacyjnych. A320neo są samolotami zaliczanymi do nowych i nowoczesnych. Jednak z powodu problemów z łańcuchami dostaw i co za tym idzie braku części zamiennych, wiele z nich jest uziemionych przez długie okresy. W tej sytuacji demontaż niektórych z nich stał się opłacalny.
Rodzina A320neo
Rodzina samolotów A320neo jest oszczędniejszą wersją A320ceo, która zużywa prawie 15-20 proc. mniej paliwa, co daje około 3800-4000 ton mniej emisji CO2 w całym roku przypadającej na jeden samolot. Silniki CFM LEAP 1A oraz Pratt Whitney napędzające maszynę są cichsze, a zredukowane koszty operacyjne dają możliwość wydłużonego przelotu o 950 km (500 mil) lub przewiezienia do 2 ton ładunku więcej niż A320 poprzedniej generacji.
Łącznie 130 firm leasingowych i linii zamówiło 11 127 maszyn z rodziny A320neo: 57 A319neo, 4 079 A320neo, 6 991 A321neo, co daje około 62 proc. rynku wąskokadłubowego dla samolotów powyżej 140 miejsc. Do tej pory Airbus dostarczył 3 871 maszyn z rodziny A320neo: 30 A319neo, 2 167 A320neo oraz 1 674 A321neo.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.