United Airlines podpisały w III kwartale br. umowy z nieujawnionymi leasingodawcami samolotów na dzierżawę 40 airbusów A321neo, których dostawy spodziewane są w latach 2026 i 2027. To kolejne umowy jakie zawiera amerykańska linii w obliczu niedoboru wąskokadłubowych odrzutowców i długie terminy dostaw przy zamówieniach bezpośrednio u producenta.
Jak informuje przewoźnik umowy leasingowe rozpoczną się między 2024 a 2027 r., a okresy dzierżawy będą wynosić do 12 lat. Decyzja United o dzierżawie dodatkowych wąskokadłubowych samolotów zapadła pośród znacznych opóźnień w dostawach zarówno Airbusa, jak i Boeinga, przy czym ten drugi producent boryka się ze
strajkiem pracowników i wstrzymał tymczasowo produkcję B737, B767 i B777.
Warto także dodać, że około jedna trzecia globalnej floty A321neo została uziemiona z powodu wycofania z użytku przez
Pratt & Whitney setek silników, które wymagają długich inspekcji i napraw potencjalnych wad produkcyjnych. Problemy te poważnie ograniczają dostępność samolotów wąskokadłubowych dla linii lotniczych na całym świecie.
United twierdzi, że 40 leasingowanych A321neo wzmocni jego zobowiązania dotyczące 115 nowych, jeszcze niedostarczonych A321neo od Airbusa. United spodziewa się dostaw 14 wąskokadłubowych samolotów najnowszej generacji w czwartym kwartale br., a następnie 23 maszyny w 2025 r. i 78 samolotów pod koniec tej dekady.
Przewoźnik z siedzibą w Chicago czeka również na 50 samolotów A321XLR, z których pierwszy ma zostać dostarczony w styczniu 2026 r. Wspomniane Airbusy zaczną zastępować starzejące się boeingi B757-200.
Flota United
We flocie United Airlines znajdują się 972 samoloty: 81 airbusów A319, 79 A320, 15 A321neo, 40 boeingów B737-700, 141 B737-800, 12 B737-900, 136 B737-900ER, 105 B737 MAX 8, 82 B737 MAX 9, 40 B757-200, 21 B757-300, 37 B767-300ER, 16 B767-400, 74 B777-200, 22 B777-300ER, 12 B787-8, 38 B787-9, 21 B787-10. United czeka na dostawę samolotów 742 samolotów:
170 airbusów A321neo, 50 A321XLR,
45 A350-900,
326 boeingów 737 MAX oraz
150 B787 Dreamliner.