Kilkanaście tygodni temu minął kolejny, ponoć już ostateczny termin dla potencjalnych inwestorów zainteresowanych wyłożeniem pieniędzy na udziały we włoskiej linii Alitalia, która znajduje się w upadłości. Teraz czas na nowe postępowanie.
18 marca mija termin składania nowych ofert
Inwestorzy zamierzający złożyć oferty zakupu linii Alitalia i Alitalia CityLiner zostali zaproszeni do złożenia zgłoszeń zainteresowania (EOI) do 18 marca do północy czasu lokalnego. Zaproszenie do składania wniosków opublikowane zostało 5 marca br. przez wyznaczonego przez rząd komisarza przewoźnika Giuseppe Leogrande. Potencjalni nabywcy mogą składać oferty na linię lotniczą, którą tymczasowi administratorzy prowadzą od maja 2017 r., w całości lub na jedno z trzech jej przedsiębiorstw: linię lotniczą, firmę handlingową lub techniczną (Alitalia Maintenance Systems). Jednak oferty dla całej firmy będą uprzywilejowane, zgodnie z określonym dokumentem.
- Pierwszeństwo będą miały, zgodnie z zasadami regulującymi nadzwyczajne procedury administracyjne dużych spółek w stanie niewypłacalności, po pierwsze, oferty dotyczące kupna całości. Podobnie, pierwszeństwo będą miały liczne współzależne oferty złożone przez dwa lub więcej podmiotów, ale mające na celu wdrożenie jednego połączonego projektu biznesowego - napisano w zaproszeniu dla inwestorów.
Jakich inwestorów szuka komisarz?
Tzw. EOI mogą być składane dla całej firmy lub linii lotniczej przez firmy lub konsorcja dowolnej przynależności narodowej o średnim rocznym obrocie brutto w ostatnich trzech latach obrotowych o równowartości co najmniej 1 mld euro (1,13 mld dolarów amerykańskich). Ewentualnie mogą mieć kapitał własny netto w wysokości co najmniej 250 mln euro (283 mln dolarów amerykańskich), jak podano na koniec ostatniego roku budżetowego, lub mogą posiadać własne zasoby finansowe na tę samą kwotę.
Zainteresowanie spółką handlingową mogą wyrazić firmy lub konsorcja o średnim rocznym obrocie brutto w ciągu ostatnich trzech lat wynoszącym co najmniej 50 milionów euro(57 mln dolarów amerykańskich) lub powinny mieć kapitał własny netto w wysokości co najmniej 250 mln euro, jak podano na koniec ostatniego roku budżetowego, lub posiadać własne zasoby finansowe na tę ostatnią kwotę.
EOI dla spółki technicznej mogą pochodzić od firm lub konsorcjów o średnim obrocie brutto w ciągu ostatnich trzech lat wynoszącym co najmniej 30 milionów euro (34 mln dolarów amerykańskich). Mogą też wykazywać kapitał własny netto w wysokości co najmniej 15 mln euro (17 mln dolarów amerykańskich) na koniec ostatniego roku budżetowego lub posiadać własne zasoby finansowe na tę samą kwotę.
W ciągu pięciu dni roboczych od otrzymania EOI komisarz zobowiązał się powiadomić każdego wnioskodawcę o przyjęciu do następnego etapu, a także powiadomić go o wszelkich innych dokumentach, które mogą być potrzebne do udowodnienia jego kwalifikowalności w dalszym postępowaniu zakupowym.
Mimo problemów, 2019 był niezłym rokiem dla AlitaliiDotychczasowe wysiłki trzech komisarzy pozwoliły zwiększyć obroty Alitalii w 2019 roku o 1,7 procent, do 3,13 mld euro oraz znacząco poprawić wyniki lotów dalekodystansowych, które zyskały aż 5 proc. wzrost. W ubiegłym roku włoska linia przewiozła nieco ponad 21,27 mln pasażerów. Obecnie flota Alitalii składa się ze 93 samolotów: 22 airbusów A319, 38 A320, siedmiu A321, 14 A330-200, 11 boeingów B777-200ER oraz jednego B777-300ER. Natomiast flota regionalnej Alitalii CityLiner składa się z 20 embraerów E-Jet: pięciu E190 oraz 15 E175.