Partner serwisu
Pasażer i linie lotnicze

Upadki przewoźników dowodem na konkurencyjność europejskiego rynku

Dalej Wstecz
Data publikacji:
05-10-2017
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER I LINIE LOTNICZE
Upadki przewoźników dowodem na konkurencyjność europejskiego rynku
fot. Alitalia
– Lotnictwo to bardzo trudny biznes, w którym złe decyzje prowadzą do problemów, a czasem do bankructwa. Linie lotnicze nie są tu wyjątkiem w stosunku do producenta oranżady czy przewoźnika kolejowego – Sebastian Gościniarek, założyciel i partner w firmie BBSG, w rozmowie z Rynkiem Lotniczym komentuje upadek Air Berlin, Alitalii i Monarch Airlines.

Okres letni nie sprzyjał dobrym wiadomościom w branży lotniczej. To wtedy włoskie linie lotnicze Alitalia informują, że rozpoczynają procedurę prowadzącą do ogłoszenia upadłości. W podobnym czasie niemieckie Air Berlin ogłaszają, że 40. urodzin nie będzie. Pierwszy poniedziałek października był zdominowany informacjami o upadku brytyjskich linii Monarch Airlines. O ile włoscy i niemieccy przewoźnicy z kryzysem borykają się od dawna, to wiadomość o bankructwie niskokosztowego Monarch Airlines pojawiła się praktycznie z dnia na dzień.

Podcięte skrzydła europejskich linii

Arabski Ethihad przed sześć lat obserwował straty Air Berlin, w którym ma 30 proc. udziałów. W połowie 2017 roku (po przyznaniu kolejnych 350 mln euro pomocy) wreszcie powiedział dość. Fiaskiem zakończyły się również negocjacje z Lufthansą. Zdaniem Sebastiana Gościniarka, eksperta BBSG, głównym gwoździem do trumny niemieckiego przewoźnika były chybione decyzje w związku z siatką i rozwojem połączeń.

Alitalia w ciągu dekady otrzymała od włoskiego rządu około siedem miliardów euro. Sytuacja finansowa w tym roku znów się pogorszyła, gdy pracownicy w referendum odrzucili plan naprawczy dla firmy. „Przeciążenie wszelkimi kosztami osobowymi i postawa załogi Alitalii” – te czynniki również nie pomogły włoskiemu operatorowi wyjść z kryzysu, wylicza w rozmowie z Rynkiem Lotniczym ekspert BBSG.

Tłoczno nad europejskim niebem

Zdaniem Sebastiana Gościniarka, fakt, że w niedługim odstępie czasowym upadło trzech europejskich przewoźników, potwierdza, że rynek na naszym kontynencie jest mocno konkurencyjny. – Obserwujemy nagromadzenie wielu linii, które w sposób niemalże drapieżny walczą ze sobą, zarówno w segmencie niskokosztowym, jaki i przewoźników tradycyjnych. To przecież w Europie mamy liderów głównych sojuszy lotniczych, jak Lufthansa, British Airways czy Air France – dodaje przy tym specjalista BBSG.

Drugim czynnikiem, który wskazuje rozmówca Rynku Lotniczego jest większe w Europie niż na innych rynkach obciążenie kosztami pracy ze względu na przyjęte zobowiązania, ochronę pracowników oraz gwarantowane świadczenia.

Czy Ryanair wkrótce podzieli los „kolegów” po fachu? Zdaniem Sebastiana Gościniarka irlandzkiemu przewoźnikowi nie grozi upadek. – Rzeczywiście linie przechodzą pewne turbulencje, ale myślę, że są one czasowe i nie ograniczą jego przyszłej ekspansji. Sądzę, że władze Ryanair szybko uporają się z kryzysem i wrócą do swojego modelu agresywnego rozwoju – mówi.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Nie będzie poolu taborowego CPK

Infrastruktura i lotniska

Nie będzie poolu taborowego CPK

Jakub Rösler 08 lipca 2024

Airbus: Polska strategicznym rynkiem

Biznes i przemysł

Airbus: Polska strategicznym rynkiem

Łukasz Malinowski 08 lipca 2024

Klimczak: Rozpoczynamy rozmowy na temat KDP Poznań – Berlin

Infrastruktura i lotniska

Zobacz również:

Enter Air: Nie oddamy slotów na Okęciu

Biznes i przemysł

Enter Air: Nie oddamy slotów na Okęciu

Mateusz Kieruzal 03 lipca 2024

El Al: Turcy odmówili zatankowania samolotu lecącego z Polski

Pasażer i linie lotnicze

Tusk o LOT: Mniejszy niż Lufthansa. Flota urośnie do 135 samolotów

Biznes i przemysł

Pozostałe z wątku:

Nie będzie poolu taborowego CPK

Infrastruktura i lotniska

Nie będzie poolu taborowego CPK

Jakub Rösler 08 lipca 2024

Airbus: Polska strategicznym rynkiem

Biznes i przemysł

Airbus: Polska strategicznym rynkiem

Łukasz Malinowski 08 lipca 2024

Klimczak: Rozpoczynamy rozmowy na temat KDP Poznań – Berlin

Infrastruktura i lotniska

Zobacz również:

Enter Air: Nie oddamy slotów na Okęciu

Biznes i przemysł

Enter Air: Nie oddamy slotów na Okęciu

Mateusz Kieruzal 03 lipca 2024

El Al: Turcy odmówili zatankowania samolotu lecącego z Polski

Pasażer i linie lotnicze

Tusk o LOT: Mniejszy niż Lufthansa. Flota urośnie do 135 samolotów

Biznes i przemysł

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5