Partner serwisu
Biznes i przemysł

Upadłość Czech Airlines. Zadłużenie linii sięga 1,8 mld koron

Dalej Wstecz
Data publikacji:
11-03-2021
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

Sąd Miejski w Pradze ogłosił upadłość Czech Airlines – poinformowano w oficjalnym komunikacie. Zadłużony na 1,8 mld koron przewoźnik znad Wełtawy sam o to wnioskował ze względu na stan finansów. O losach jednej z najstarszych linii lotniczych na świecie zadecyduje teraz sąd, syndycy i wierzyciele. Spółka Inskol z Karwin została wyznaczona na zarządcę upadłości CSA.

Wierzyciele spółki mają teraz jak najszybciej zgłosić swoje roszczenia. Sąd zwołał na czerwiec ich zgromadzenie. Syndyk oczekuje z kolei decyzji, czy linie lotnicze powinny nadal prowadzić działalność, czy też sprzedawać swoje aktywa.

Zgodnie z wnioskiem o upadłość dłużnik ma około 266 wierzycieli, głównie wśród dostawców. Ponadto zwrotów za bilety domaga się 230 tys. pasażerów, głównie z powodu nieobsługiwanych w przeszłości lotów. CSA są winne w ten sposób dostawcom około 800 mln koron, a podróżnym mld koron.

Flota narodowego przewoźnika Czech składa się aktualnie z jednego airbusa A319-100, jednego airbusa A320-200, jednego boeinga 737-800. Pięć turbośmigłowych ATR 72-500 zostało wycofanych z eksploatacji. Trzy zamówione airbusy A321XLR miały zostać odebrane dopiero w 2023 roku. Sześć nowych airbusów A220-300 miało być z kolei do dyspozycji linii lotniczych z Europy Środkowej w najbliższych miesiącach.

CSA na razie kontynuują jeszcze działalność. – Wszystko przebiega zgodnie z prawem, zapoznam się ze stanem majątkowym całej firmy i będę dalej podejmować decyzje na tej podstawie – oznajmił syndyk masy upadłościowej Michael Ševčík z Inskolu. Szczegółowa procedura postępowania w takiej sytuacji jest opisana na stronie Ministerstwa Sprawiedliwości.

Kierownictwo narodowego przewoźnika Czech zaproponowało reorganizację zamiast likwidacji spółki. Wierzyciele nie mogą być jednak pewni, czy odzyskają swoje pieniądze. "W przypadku bankructwa nastąpiłby prawdopodobnie trwały upadek marki CSA. To w mniejszym stopniu zadowoliłoby wierzycieli aniżeli w przypadku utrzymania działalności w trakcie jej reorganizacji i generowania przychodów z tego tytułu" – przekonują przedstawiciele CSA, którzy zwrócili wcześniej uwagę, że nie otrzymali żadnego publicznego wsparcia w przeciwieństwie do innych przewoźników na Starym Kontynencie. "Komunikacja z przedstawicielami rządu Republiki Czeskiej nie wskazuje na to, że w najbliższym czasie zapewnione zostanie skuteczne wsparcie publiczne, które umożliwiłoby dłużnikowi zaspokojenie roszczeń wierzycieli i zapobieżenie upadłości” – podkreślono w oświadczeniu CSA, które przesłały również do praskiego Urzędu Pracy zawiadomienie, że zamierzają zwolnić wszystkich 430 pracowników.

Plan reorganizacji nie został jeszcze opublikowany, ale zakłada kilka wariantów w zależności od rozwoju pandemii koronawirusa w Europie. Najważniejsze będzie zachowanie tras Praga – Paryż, Praga – Amsterdam, Praga – Moskwa i Praga – Kijów. Przewoźnik ma być również gotowy do elastycznego dostosowania sieci połączeń oraz oferowania w celu maksymalizacji zysków, jeśli jego działalność będzie kontynuowana.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Wielkie straty chińskiej wielkiej trójki

Biznes i przemysł

Wielkie straty chińskiej wielkiej trójki

Mateusz Kieruzal 05 września 2023

Chiny przywracają wyjazdy grupowe. Będzie tak jak dawniej?

Prawo i polityka

Chiny przywracają wyjazdy grupowe. Będzie tak jak dawniej?

Tomasz Śniedziewski 11 sierpnia 2023

Koniec pandemii w lotnictwie blisko. Rynki krajowe już lepsze niż w 2019

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Czech Airlines wracają po pięciu latach do Armenii

Pasażer i linie lotnicze

Czech Airlines wracają po pięciu latach do Armenii

Rafał Dybiński 01 września 2023

Czech Airlines wznowią w czwartek loty do Madrytu

Pasażer i linie lotnicze

Czech Airlines wznowią w czwartek loty do Madrytu

Rafał Dybiński 28 czerwca 2023

Czech Airlines: Do 2024 roku do floty dołączą cztery A220

Biznes i przemysł

Czech Airlines: Do 2024 roku do floty dołączą cztery A220

Mateusz Kieruzal 13 października 2022

Pozostałe z wątku:

Wielkie straty chińskiej wielkiej trójki

Biznes i przemysł

Wielkie straty chińskiej wielkiej trójki

Mateusz Kieruzal 05 września 2023

Chiny przywracają wyjazdy grupowe. Będzie tak jak dawniej?

Prawo i polityka

Chiny przywracają wyjazdy grupowe. Będzie tak jak dawniej?

Tomasz Śniedziewski 11 sierpnia 2023

Koniec pandemii w lotnictwie blisko. Rynki krajowe już lepsze niż w 2019

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Czech Airlines wracają po pięciu latach do Armenii

Pasażer i linie lotnicze

Czech Airlines wracają po pięciu latach do Armenii

Rafał Dybiński 01 września 2023

Czech Airlines wznowią w czwartek loty do Madrytu

Pasażer i linie lotnicze

Czech Airlines wznowią w czwartek loty do Madrytu

Rafał Dybiński 28 czerwca 2023

Czech Airlines: Do 2024 roku do floty dołączą cztery A220

Biznes i przemysł

Czech Airlines: Do 2024 roku do floty dołączą cztery A220

Mateusz Kieruzal 13 października 2022

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5