UPS Airlines stały za niezidentyfikowanym zamówieniem na osiem B767-300F, które Boeing zarejestrował w grudniu 2024 roku. Nowe samoloty są częścią programu odnowy floty linii, który zapewni utrzymanie nowoczesnej i wydajnej floty w najbliższej przyszłości.
Zakup ten chwilowo zakończył zastój w zamówieniach B767F po przerwie w dostawach w 2023 roku z powodu problemów jakościowych wpływających na komercyjne i wojskowe wersje szerokokadłubowych odrzutowców. Według danych Boeinga, w 2023 r. nie było żadnych zamówień B767-300F, a w 2022 r. zamówiono łącznie 10 samolotów: osiem dla UPS i dwa dla FedEx.
Dlatego zamówienie z grudnia 2024 roku było pierwszym zamówieniem na B767F od 2 lat, ale producent nie ujawnił od razu klienta. Dopiero po opublikowaniu styczniowego raportu dotyczącego zamówień i dostaw Boeinga potwierdzono, że UPS jest odpowiedzialny za ten zakup.
Nowo zamówione samoloty zostaną dostarczone do linii UPS w latach 2026-2027: trzy w 2026 r. oraz pięć w 2027 r. Będą to także ostatnie wyprodukowane B767F, ponieważ Boeing ogłosił w październiku ubiegłego roku koniec produkcji B767F, który przypadnie właśnie na 2027 r.
Prognoza Boeinga World Air Cargo Forecast (WACF) mówi, że globalna flota cargo wzrośnie do 3 900 frachtowców do 2043 r., co stanowi wzrost o około 66 proc. z 2 460 samolotów towarowych w 2024 r.
Pierwszy użytkownik B767-300F na świecieW styczniu 1993 roku, na zamówienie UPS Airlines, Boeing ogłosił branży cargo wariant frachtowca 767-300, który wszedł do służby dokładnie 16 października 1995 r. we flocie UPS. Według oficjalnych informacji, od momentu wprowadzenia modelu w 1995 r., UPS zamówił łącznie 110 sztuk tych samolotów oraz zlecił przebudowę, do wersji cargo, 10 takich maszyn.
Boeing 767-300F, który jest oparty na popularnej wersji pasażerskiej 767-300ER, jest w stanie zabrać na pokład około 58 ton ładunku cargo przy międzykontynentalnym zasięgu. Maszyna 767F jest idealna dla rozwoju nowych długodystansowych i regionalnych połączeń cargo. Według Boeinga B767 rozładowuje także gwałtowny rozwój handlu e-commerce, który spowodował wzrost popytu na ładunki lotnicze.
Flota przewoźnika cargoFlota UPS Airlines składa się obecnie z 292 samolotów: 52 airbusów A300-600F, 13 boeingów 747-400F, 30 B747-8F, 75 B757-200F, 93 B767-300F oraz 29 maszyn MD-11F. Na dostawę linia oczekuje 17 maszyn B767-300F. Według doniesień kierownictwo UPS Air nadal rozważa zamówienie kilku lub kilkunastu maszyn B777F lub B777-8F. Linia potencjalnie jest także zainteresowana najnowszym produktem Airbusa -
A350F.