Amerykańska firma logistyczna United Parcel Service (UPS) i Boeing zawarły porozumienie w sprawie zamówienia na osiem kolejnych frachtowców wersji 767 - poinformowano w oficjalnym komunikacie. Dostawy samolotów rozpoczną się w 2025 roku.
UPS zwiększy w ten sposób swoją flotę szerokokadłubowych boeingów 767 do 108 maszyn. Logistyczny gigant wykorzystuje obecnie 238 frachtowców amerykańskiego producenta.
Oprócz samolotów wersji 767, których ma najwięcej, posiada także 75 boeingów 757-200PF, 42 maszyny McDonnell Douglas MD-11F, 28 boeingów 747-8F, jedenaście wersji 747-400F oraz dwa wersji 747-400BCF. Flotę UPS uzupełniają 52 airbusy A300-600RF.
Pierwszy klient Boeinga na 767F
Oparty na pasażerskim odrzutowcu 767-300ER (Extended Range) frachtowiec 767 przewozi do 52,4 ton ładunku o zasięgu międzykontynentalnym. Co ciekawe, firma UPS była pierwszym klientem Boeinga przy zakupie samolotów tej wersji. Logistyczny gigant w grudniu ubiegłego roku
kupił najpierw dodatkowych dziewiętnaście frachtowców 767, a teraz powiększył zamówienie o kolejnych osiem egzemplarzy.
– Dodatkowe 767 pomogą nam dostarczać to, co ważne dla klientów UPS na całym świecie. To bardzo wszechstronny samolot, którym operujemy w każdym regionie świata – podkreślił Nando Cesarone, wiceprezes wykonawczy UPS. – Dzięki nim nasza flota nadal będzie jedną z najnowocześniejszych w branży, spełniając potrzeby naszych klientów, jednocześnie poprawiając naszą wydajność, zrównoważony rozwój i niezawodność – dodał Cesarone.
– Kolejne zamówienie od UPS jest potwierdzeniem wyjątkowych możliwości frachtowców 767. Dodatkowo pokazuje wiodącą pozycję Boeinga w tym segmencie na rynku – powiedział Ihssane Mounir, starszy wiceprezes Boeing ds. sprzedaży i marketingu. – Po zakończeniu dostaw UPS będzie obsługiwać ponad 100 frachtowców 767, a flota boeingów wzrośnie od ponad 260 maszyn. Jesteśmy dumni, że możemy odgrywać tak ważną rolę w wysiłkach UPS zmierzających do posiadania bardziej zrównoważonej i wydajniejszej floty – podsumował Mounir.
Ponad 3600 frachtowców za 20 lat
Według prognoz Boeinga w ciągu najbliższych 20 lat przewoźnicy na całym świecie kupią 2795 nowych frachtowców, w tym 940 szerokokadłubowych. 555 z nich będzie konwersją z samolotów pasażerskich. Globalna flota frachtowców wzrośnie do 3610 maszyn do 2041 roku. Aktualnie na całym świecie operuje 2250 takich samolotów. Frachtowce Boeinga przewożą obecnie 90 proc. ładunków transportowanych drogą powietrzną.