Dwoje republikańskich senatorów przedstawiło w poniedziałek przepisy, które zezwalają na udzielenie pomocy liniom lotniczym w wysokości 28 mld dol., aby uniknąć tysięcy zwolnień w branży lotniczej. Redukcje etatów mają rozpocząć się 1 października – podaje Agencja Reutera.
Senatorowie, przewodnicząca podkomisji nadzorującej linie lotnicze Susan Collins oraz Roger Wicker, który przewodniczy Komisji Handlu przedstawili środek, który zapewni liniom lotniczym nowy pakiet ratunkowy, na kilka dni przed wyczerpaniem dotychczasowego wsparcia płacowego. Pozwoliłby on na wykorzystanie 11 mld dol. nowych funduszy i 17,4 mld dol. środków, pochodzących z niewydanych wcześniej pieniędzy na przeciwdziałanie pandemii koronawirusa.
Stany Zjednoczone
już wcześniej zdecydowały się pomóc swoim liniom lotniczym. Ostateczna decyzja o tym, że amerykańscy przewoźnicy mogą ubiegać się o pomoc publiczną zapadła 27 marca b.r., kiedy to prezydent Donald Trump podpisał akt wykonawczy CARES Act. Celem tego programu pomocowego, którego łączna wartość przekraczała 2 biliony dolarów, było zapewnienie szybkiego i bezpośredniego wsparcia finansowego dla amerykańskich pracowników, ich rodzin, niewielkich przedsiębiorstw oraz pomoc w zachowaniu miejsc prac w branżach amerykańskiej gospodarki.
Do linii lotniczych ze Stanów Zjednoczonych miało trafić ogółem 58 mld dol. (61 mld wliczając w to pomoc dla podwykonawców linii lotniczych). Program pomocowy obejmuje środki na wypłaty pensji przestojowej pracownikom linii lotniczych (25 mld dolarów dla pracowników linii pasażerskich, 4 mld dolarów dla pracowników linii lotniczych cargo, 3 mld dolarów dla podwykonawców) oraz na niskooprocentowane kredyty i gwarancje kredytowe dla linii lotniczych (25 mld dolarów dla linii pasażerskich oraz 4 mld dolarów dla linii lotniczych cargo).
O kolejne 25 mld dol., po wygaśnięciu obecnego pakietu, poprosiły już linie United Airlines. Środki te mogłyby pokryć wynagrodzenia pracownikom aż do marca 2021 roku. W innym przypadku przewoźnik będzie zmuszony
zwolnić 2850 pilotów, czyli blisko 21 proc. zatrudnionych. Ogółem na liście United do zwolnienia jest
ponad 16 tys. pracowników. Wcześniej Delta Air Lines zapowiedziały zwolnienie 1900 pilotów, natomiast American Airlines poprzestaną na 1600.