Samoloty Suchoj Su-30MKM należące do Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) - Królewskich Malezyjskich Sił Powietrznych przeprowadziły ćwiczenie tankowania w powietrzu z samolotem KC-135 ze 141st Air Refueling Wing, podporządkowanego lotnictwu Gwardii Narodowej stanu Waszyngton. Było to pierwsze tankowanie maszyn rosyjskiej produkcji przez amerykańską latającą cysternę.
Ćwiczenie tankowania w powietrzu (Air-to-Air Refuelling - AAR) pomiędzy Królewskimi Malezyjskimi Siłami Powietrznymi (Tentera Udara Diraja Malaysia/TUDM) i Siłami Powietrznymi Stanów Zjednoczonych na Pacyfiku (US PACAF) wraz z Washington Air National Guard (WAANG), które zostało przeprowadzone w dniach 12 i 13 listopada br., obejmowało samolot KC-135 z US Air Force oraz malezyjskie Su-30MKM i F/A-18D.
Co warto podkreślić, po raz pierwszy w historii amerykańska cysterna KC-135 zatankowała myśliwce Su-30 Królewskich Malezyjskich Sił Powietrznych (TUDM). Było to także pierwsze historyczne tankowanie przez amerykańskiego KC-135R maszyn wyprodukowanych w Federacji Rosyjskiej. Malezyjskie Su-30MKM pobierały naftę z KC-135R za pomocą przewodu elastycznego i sondy.
U.S. KC-135 refuels Russian-made RMAF (Royal Malaysian Air Force) Sukhoi Su-30 fighters in historic first
byu/uphjfda inaviation
- Od 2017 r. lotnictwo Gwardii Narodowej stanu Waszyngton utrzymuje silne partnerstwo z Malezją, poprawiając interoperacyjność i zintegrowane zdolności. Zaangażowania takie jak to wzmacniają inicjatywy prowadzone przez naszych sojuszników i partnerów, pokazując siłę poprzez wykorzystanie zarówno odrębnych zdolności USA, jak i tych współdzielonych z sojusznikami i partnerami. Razem te wysiłki wykorzystują kulturowe, strategiczne i operacyjne zalety, które są niezbędne do realizacji naszych wspólnych celów w regionie Indo-Pacyfiku - można przeczytać w komunikacie USAF.
Zgodnie z oświadczeniem malezyjskich sił powietrznych w mediach społecznościowych, ćwiczenia AAR są jednym z działań zaplanowanych w wyniku dwustronnych rozmów między lotnikami obu krajów, a samo ćwiczenie zakończyło się końcową odprawą w celu podsumowania wyników i wymiany doświadczeń między uczestniczącymi załogami. Ponadto odprawa miała na celu ocenę skuteczności ćwiczenia i potwierdzenie osiągnięcia jego celów.
- Wdrożenie tego ćwiczenia AAR przynosi różne strategiczne korzyści, w tym wydłużenie zasięgu operacyjnego samolotów, zwiększenie gotowości i wzmocnienie zdolności do prowadzenia misji dalekiego zasięgu bez konieczności lądowania w celu uzupełnienia paliwa”. Co więcej, ćwiczenie to wzmacnia koordynację między samolotami cysternami i samolotami odbierającymi oraz wzmacnia współpracę między siłami powietrznymi obu krajów we wspólnych operacjach - można przeczytać w oświadczeniu TUDM.