W piątek (20 stycznia) Airbus ogłosił, że linie Uzbekistan Airways zamówiły 12 samolotów z rodziny A320neo. Kontrakt jest częścią programu unowocześnienia floty, optymalizacji kosztów i zrównoważonego rozwoju przewoźnika. Zawarta umowa uwzględnia także zamianę zamówionych A320neo na większe A321neo. Wybór silników, jakie będą napędzać nowe samoloty, zostanie ogłoszony w późniejszym terminie. Choć wszystko wskazuje, że będą to jednostki napędowe firmy CFM.
Zamówienie 12 maszyn z rodziny A320neo zostało podzielone na A320neo i A321neo, osiem samolotów mniejszego typu oraz cztery większego wariantu. O ile wiadomo, A321neo nie będzie w wersji LR ani XLR. Choć nie zostało to jeszcze w 100 proc. potwierdzone.
- Umowa podpisana z Airbusem to nowy krok w naszej strategii modernizacji floty, której celem jest zaoferowanie naszym pasażerom najnowocześniejszych i najbardziej komfortowych samolotów. Jednocześnie te nowe, paliwooszczędne samoloty z rodziny A320neo pomogą nam w dalszej ekspansji i wzmocnieniu naszej obecnościw Azji Środkowej, a także w rozwoju naszej krajowej i międzynarodowej siatki połączeń - powiedział Ilhom Makhkamov, prezes zarządu Uzbekistan Airways.
Nowe samoloty we flocie, które kolejno zabiorą na pokład 150 pasażerów (12/138) oraz 188 pasażerów (16/172), znacznie zwiększą komfort podróży na trasach krótko- i średniodystansowych. Nowa kabina Airspace ma wiele do zaoferowania, a przewoźnik podkreśla, że nowe, duże schowki na bagaże nad głową mają o 40 proc. większą pojemność i mogą pomieścić nawet o 60 proc. więcej walizek, ponieważ można je układać w pionie (na dłuższym boku). Wystrój kabiny i wejście zostały gruntownie przeprojektowane i są jaśniejsze i bardziej przyjazne. System Human Centric Lighting, specjalnie zaprogramowany, elastyczny system oświetlenia, oświetla kabinę ciepłym czerwonym światłem, stopniowanymi odcieniami pośrednimi do zimniejszego niebieskiego światła. W zależności od pory dnia lub nocy, światło w kabinie samolotu jest w ten sposób dostosowane do biorytmów pasażerów.
- Nasza współpraca z Uzbekistan Airways sięga 1993 r. To zaszczyt, że rodzina A320neo została teraz ponownie wybrana. Widzimy dobry potencjał wzrostu w regionie Azji Centralnej w nadchodzących latach. Nowoczesny i wydajny A320neo pozwoli Uzbekistan Airways skorzystać z tego wzrostu i odegrać wiodącą rolę w tym regionie - powiedział Christian Scherer, Chief Commercial Officer i Head of International w Airbus.
Flota uzbeckiego przewoźnika
Flota Uzbekistan Airways składa się obecnie z 39 samolotów: 11 airbusów A320, trzech A320neo, pięciu A321neo LR, dwóch boeingów B757-200, sześciu B767-300ER, dwóch B767-300F, jednego B767 w wersji VIP, siedmiu B787-8 Dreamliner oraz dwóch iljuszynów Ił-76. Linia oczekuje na dostawę 14 samolotów: ośmiu A320neo, czterech A321neo oraz dwóch B767F.
Rodzina A320neo
Rodzina samolotów A320neo jest oszczędniejszą wersją A320ceo, która zużywa prawie 15-20 proc. mniej paliwa, co daje około 3800-4000 ton mniej emisji CO2 w całym roku przypadającej na jeden samolot. Silniki napędzające maszynę są cichsze, a zredukowane koszty operacyjne dają możliwość wydłużonego przelotu o 950 km (500 mil) lub przewiezienia do 2 ton ładunku więcej niż dotychczas. Łącznie 120 firm leasingowych i linii zamówiło 8665 maszyny z rodziny A320neo (85 A319neo, 3977 A320neo, 45603 A321neo), to około 64 proc. rynku wąskokadłubowego dla samolotów powyżej 140 miejsc.