ATR i Silk Avia, nowa uzbecka regionalna linia lotnicza, podpisali umowę wstępną dotyczącą pozyskania 5 nowych samolotów ATR 72-600: trzech bezpośrednio od ATR i dwóch od leasingodawcy. Oprócz tej umowy uzbecka linia wkrótce rozpocznie działalność na trzech używanych ATR-ach 72-600.
Spółka Uzbekistan Airports, właściciel Silk Avia, zainwestowała w ostatnich latach spore pieniądze w stworzenie szerokiej sieci zmodernizowanych i nowych lotnisk. Działanie to ma na celu lepszej obsługi rynek krajowy i regionalny. Głównym celem Silk Avia jest rozwój turystyki krajowej oraz biznesu. Linia zwiększy również regionalne połączenia ze stolicą Taszkientu i zapewni bezpośredni dostęp pomiędzy uzbeckimi miastami. Nowe samoloty otworzą nowe możliwości tzw. połączeń point to point, obsługując około 40 tras w kraju. Połączą one 11 krajowych portów lotniczych, a w przyszłości siedem dodatkowych lotnisk, wspierając rozwój kraju i jego branży turystycznej.
Jak podkreśla producent wszechstronność operacyjna i przystępność cenowa ATR 72-600 została udowodniona na całym świecie, gdyż spalają one o 45 proc. mniej paliwa i emitują o 45 proc. mniej CO2 niż podobnej wielkości regionalne odrzutowce, co pozycjonuje go jako idealne rozwiązanie dla ekonomicznego i zrównoważonego rozwoju. Samoloty dla Silk Avia będą wyposażone w
nowe silniki PW127XT, oferujące 20 proc. redukcję kosztów utrzymania i 3 proc. redukcję zużycia paliwa w porównaniu z dotychczasowym silnikiem. Samoloty Silk Avia będą pierwszymi nowymi ATR-ami operującymi w całej Azji Środkowej.
- Jesteśmy podekscytowani, że wkrótce rozpoczniemy naszą działalność z flotą all-ATR. Jako nowa niskokosztowa linia lotnicza, dokonaliśmy obszernego przeglądu, który samolot będzie najlepszym rozwiązaniem. Wybór ATR 72-600 jest dla nas idealnym wyborem, ponieważ dzięki nim będziemy mogli zaoferować naszym pasażerom najnowocześniejsze, komfortowe i niezawodne doświadczenia w najbardziej przystępny i zrównoważony sposób - podsumował Rano Dzhuraeva, prezes Uzbekistan Airports.
Silk Avia i ATR ogłosiły również podpisanie globalnej umowy serwisowej (GMA). Dzięki tej pięcioletniej umowie typu "pay-by-the-hour", Silk Avia w pełni wykorzysta doświadczenie producenta w zakresie obsługi technicznej swoich samolotów ATR, co pozwoli na obniżenie kosztów obsługi technicznej przy jednoczesnym zwiększeniu operacyjności. Kontrakt obejmuje naprawę, przegląd i usługę wymiany puli jednostek wymiennych, magazyn części zamiennych na miejscu, umowę na części zamienne, a także usługi dostępności i konserwacji łopat śmigieł.
- Nie ma lepszego rozwiązania do zapewnienia niezbędnych połączeń niż ATR 72-600, zrównoważony wzorzec w lotnictwie regionalnym w dzisiejszych czasach. W szybko rozwijającym się kraju, jakim jest Uzbekistan, Silk Avia odegra kluczową rolę, oferując istotne połączenia dla lokalnych społeczności i stymulując gospodarkę. Badania wykazały, że wzrost liczby lotów regionalnych o 10 proc. może prowadzić do 5 proc. wzrostu lokalnego PKB, a ATR przyczynia się do tego poprzez dostarczanie najbardziej odpowiedzialnych i przystępnych cenowo samolotów regionalnych. Serdecznie witamy Silk Avia jako jednego z naszych najnowszych klientów, otwierając nowy rynek dla ATR w Azji Środkowej - powiedziała Nathalie Tarnaud Laude, Dyrektor Generalna ATR-a.