Partner serwisu
Prawo i polityka

Varadi (Wizz Air) wzywa UE do utrzymania zasady slotowej „używaj lub strać”

Dalej Wstecz
Data publikacji:
14-01-2022
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Varadi (Wizz Air) wzywa UE do utrzymania zasady slotowej „używaj lub strać”
fot. Wizz Air
Dyrektor generalny Wizz Air, Jozsef Varadi, wezwał Unię Europejską do powrotu starych zasad dotyczących slotów lotniskowych. Twierdzi, że tradycyjni przewoźnicy czerpią nieuczciwe korzyści z wprowadzanych zmian. W związku z pandemią złagodzono zasadę „używaj lub strać”, dzięki czemu wielu przewoźników może zachować lukratywne sloty na dużych lotniskach bez ich wykorzystywania. Varadi uważa, że przewoźnicy powinni oddawać niewykorzystane prawa startu i lądowania innym liniom lotniczym, które mogą i chcą z nich korzystać.

Złagodzenie zasady „używaj lub strać” pozwoliło dotychczasowym tradycyjnym przewoźnikom zachować dostęp do dużych portów lotniczych podczas kryzysu związanego z koronawirusem, pomimo gwałtownego spadku ruchu, co wywołało protesty wśród tanich linii lotniczych, chcących rozszerzyć swoją działalność na nieobsługiwanych przez siebie zatłoczonych, głównych lotniska.

– Pozostawcie zasady dotyczące slotów, takie jakim były przed pandemią, a rynek to rozwiąże – powiedział Agencji Reutera w Abu Zabi, Jozsef Varadi, dyrektor generalny Wizz Air.

Rezygnacja z zasady zakłóciła rynek

Dyrektor generalny Wizz Air wskazał, że złagodzenie przepisów w pewnym sensie „zakłóciło rynek”, ponieważ chroni narodowe linie lotnicze walczące o zapełnienie samolotów przed liniami niskokosztowymi, które sprzedają bilety taniej, a przez to wskaźnik wypełnienia miejsc na większości lotów jest powyżej 90 proc.

– Bylibyśmy w stanie obsługiwać te sloty na lotniskach z ograniczeniami [wzrostu, od red.], więc dlaczego są one chronione z korzyścią dla tradycyjnych przewoźników, którzy nie są w stanie ich obsługiwać, ponieważ są nieefektywni? – dodał Varadi.

Jozsef Varadi wcześniej nazwał zawieszenie obowiązywania zasady slotów jako „całkowity nonsens”, powołując się na niektórych przewoźników z portu lotniczego Londyn-Gatwick, którzy wykorzystują tylko 20 proc. swoich slotów. Przez to uniemożliwiają innym liniom skorzystanie z tych slotów. Obecnie, na podstawie decyzji Komisji Europejskiej, linie lotnicze muszą wykorzystać co najmniej 50 proc. swoich slotów, aby zagwarantować je sobie na kolejny sezon. Stara zasada wymagała wykonanie co najmniej 80 proc. wszystkich zaplanowanych przez przewoźnika rotacji.

Loty widmo

Komisja Europejska zawiesiła stosowanie zasady na początku wybuchu pandemii COVID-19. W grudniu wydała decyzję o podniesieniu progu minimalnej liczby wykorzystania slotów lotniskowych (praw na wylot i przylot o danej godzinie w danym porcie lotniczym) z obowiązujących obecnie 50 proc. do 64 proc. w sezonie letnim 2022 roku, co ma być kolejnym krokiem do powrotu przed pandemicznego progu granicznego zasady.

W ostatnim czasie również szef Ryanaira, Michael O’Leary, w oficjalnym komunikacie zwrócił się do Komisji Europejskiej, aby zignorowała fałszywie stawiane tezy przez Lufthansę, dotyczące realizowania „lotów widmo”, które odbywają się, tylko po to, aby zabezpieczyć cenne sloty lotniskowe na kolejny sezon i chronią w ten sposób przewoźnika przed zabraniem ich przez konkurencyjne tanie linie lotnicze. Michael O’Leary dostrzega bardzo proste rozwiązanie problemu. Wystarczy oferować tańsze bilety lotnicze i przewozić pasażerów. Więcej informowaliśmy w TYM TEKŚCIE.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Wady silników Pratt & Whitney. Wizz Air uziemi samoloty

Pasażer i linie lotnicze

Wady silników Pratt & Whitney. Wizz Air uziemi samoloty

Mateusz Kieruzal 12 września 2023

Ryanair tnie trasy z Modlina! Lotniska Chopina, w Lublinie i Łodzi zyskują loty

Infrastruktura i lotniska

Niskokosztowe PLAY przewiozły w sierpniu blisko 185 tys. podróżnych

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

ATR liczy na rozwój w Korei Południowej

Biznes i przemysł

ATR liczy na rozwój w Korei Południowej

Mateusz Kieruzal 16 września 2023

Váradi: ULC i rząd wspierają LOT, a nie wolny rynek

Prawo i polityka

Varadi potwierdził plany rejsów Wizz Air do Indii. Trasy z UE obsłużą A321XLR

Pasażer i linie lotnicze

Pozostałe z wątku:

Wady silników Pratt & Whitney. Wizz Air uziemi samoloty

Pasażer i linie lotnicze

Wady silników Pratt & Whitney. Wizz Air uziemi samoloty

Mateusz Kieruzal 12 września 2023

Ryanair tnie trasy z Modlina! Lotniska Chopina, w Lublinie i Łodzi zyskują loty

Infrastruktura i lotniska

Niskokosztowe PLAY przewiozły w sierpniu blisko 185 tys. podróżnych

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

ATR liczy na rozwój w Korei Południowej

Biznes i przemysł

ATR liczy na rozwój w Korei Południowej

Mateusz Kieruzal 16 września 2023

Váradi: ULC i rząd wspierają LOT, a nie wolny rynek

Prawo i polityka

Varadi potwierdził plany rejsów Wizz Air do Indii. Trasy z UE obsłużą A321XLR

Pasażer i linie lotnicze

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5