Airbus i VietJet Air ogłosili w Singapurze podczas targów Singapore Airshow 2024 podpisanie zobowiązania (MoU) do zakupu 20 samolotów A330neo. Wartość kontraktu opiewa na kwotę około 5 mld dolarów amerykańskich. Wybór A330-900 przez VietJet wynika z rosnącego popytu na podróże w Azji po pandemii koronawirusa. Jest to także pierwszy zakup nowych samolotów szerokokadłubowych przez tego przewoźnika.
A330neo dla wietnamskiej linii będzie wyposażony w wielokrotnie nagradzaną kabinę Airspace, która zapewnia pasażerom komfort podróży, pozytywną atmosferę i przyjemne doznania estetyczne. Podróżni mają do dyspozycji większą przestrzeń osobistą, powiększone schowki nad głową, nowy system oświetlenia oraz dostęp do najnowszych systemów rozrywki i Internetu.
- Nowy A330neo to strategiczny element kompleksowej modernizacji naszej floty, zwiększający możliwości operacyjne, zgodnie z planem rozwoju globalnej sieci połączeń. Oszczędna konstrukcja nowej generacji jest zgodna z naszą strategią zrównoważonego rozwoju oraz celami ESG - osiągnięcia zerowej emisji netto do 2050 r. Wraz z wprowadzeniem na rynek A330neo pasażerowie mogą spodziewać się lotów na dłuższych trasach, dobrze wyposażonymi maszynami i doskonałych usług po bardziej konkurencyjnych cenach - powiedział Dinh Viet Phuong, dyrektor generalny VietJet.
Według najnowszych informacji samoloty mają zostać dostarczone do VietJet w latach 2026 - 2029, a umowa ma stać się wiążącym zamówieniem w ciągu kilku tygodni. Nowe A330-900 zastąpią flotę leasingowanych A330-300. Po potwierdzeniu będzie to pierwszy zakup samolotu szerokokadłubowego przez VietJet.
- Cieszy nas współpraca z Vietjet nad kolejnym etapem rynkowej ekspansji. A330neo umożliwi linii osiągnięcie najniższych możliwych kosztów operacyjnych w przeliczeniu na fotel pasażerski i dalsze oferowanie klientom możliwie najlepszej jakości usługi, niezależnie od tego, gdzie latają. Będzie także idealnym uzupełnieniem samolotów A321XLR już zamówionych przez tę linię, ponieważ pozwoli rozwiną skrzydła na dłuższych trasach - powiedział Christian Scherer, dyrektor generalny działu samolotów komercyjnych w Airbusie.
Warto także dodać, że Airbusowi zależy na przedłużeniu sprzedaży A330neo, ponieważ amortyzuje to koszty modernizacji i zachowuje wieloletnią linię montażu końcowego A330, którą stopniowo wypiera nowszy A350.
Flota przewoźnikaObecnie flota grupy Vietjet Air, w skład której wchodzą linie Thai VietJet oraz VietJet Air, to 107 airbusów: 30 A320, 42 A321, 25 A321neo oraz siedem A330-300. Przewoźnik oczekuje na dostawę 367 samolotów: 115 airbusów A321neo, 30 A321XLR, dwóch A330-300, 20 A330-900neo, a także 66 boeingów B737 MAX 8, 106 B737 MAX 10 oraz 28 B737 MAX 200.
Informacyjnie o A330neoAirbus A330neo to samolot nowej generacji, wykorzystujący konstrukcję sprawdzonego modelu A330 w połączeniu z najnowszymi technologiami zastosowanymi w samolocie A350. Wyposażony w kabinę Airspace i napędzany najnowszymi silnikami Rolls-Royce Trent 7000, zapewnia również bezprecedensowy poziom wydajności – o 25 proc. mniejsze zużycie paliwa na fotel pasażerski niż konkurenci rynkowi, reprezentujący poprzednie generacje. Skrzydła samolotu są wzorowane na A350 co spowodowało ich wydłużenie z 60.3m do 64m. Dzięki średniej pojemności i dużemu zasięgowi, A330neo uchodzi za idealny samolot wspierający przewoźników lotniczych w odbudowie biznesu po pandemii COVID-19. Do tej pory zamówiono 1771 samolotów z rodziny A330, w tym 300 A330neo: 12 A330-800 oraz 288 A330-900, dostarczono 1593 maszyny z rodziny A330, w tym 123 A330neo: siedem A330-800 oraz 116 A330-900. Więcej na temat airbusa A330neo w naszym artykule "
Podsumowanie: Jaki będzie A330neo?".