Vinci Airports z siedzibą w Paryżu konkuruje z australijskimi oferentami w sprawie udziałów w lotnisku Hobart, głównym lotnisku pasażerskim w Tasmanii, najmniejszym stanie Australii.
Oferowany 50,1-procentowy pakiet udziałów znajduje się obecnie w posiadaniu funduszu kontrolowanego przez Macquarie Infrastructure and Real Assets (MIRA), a jego wartość szacowana jest na 308 mln euro. Jeśli Vinci uda się przebić niektórych australijskich inwestorów, w tym QIC – zarządcę infrastruktury oraz superfundusze z branży, takie jak Unisuper, Hesta i Cbus, aktywa staną się pierwszą inwestycją francuskiego operatora w Australii.
Vinci, podmiot budowlany i infrastrukturalny obsługujący obecnie 46 lotnisk na całym świecie w tym
między innymi londyńskie Gatwick, oświadczył, że interesuje go rozwój turystyki międzynarodowej w południowej części wyspy Australii. Benoit Trochu, szef rozwoju biznesu w Vinci Airports, powiedział australijskim mediom, że jego grupa planuje rozwój w Azji i Australii. W 2017 r. kupiła ona trzy lotniska w Japonii, we współpracy z japońską grupą Orix.
Trochu powiedział, że zdaje sobie sprawę z tego, iż Hobart znajduje się w punkcie zwrotnym pod względem turystyki. Vinci chce zainwestować w zwiększenie ruchu na tym lotnisku, otwierając międzynarodowe trasy z portu. Chociaż wzrost spowolnił na największych australijskich lotniskach w Sydney i Melbourne, Hobart Airport zdobył tytuł najszybciej rozwijającego się lotniska w Australii, a liczba pasażerów wzrosła o 5 proc w ciągu roku do czerwca 2019 r. W zeszłym roku największe lotnisko Tasmanii obsłużyło 2,68 mln pasażerów.
Hobart jest w fazie rozbudowy. Pierwsza część obejmująca między innymi rozbudowę hali odlotów ma się zakończyć w grudniu 2020 roku i wedle szacunków pochłonie 100 mln dolarów. Taką samą kwotę lotnisko wyda na druga część, która ma potrwać do 2030 roku. W jej ramach ma zostać zwiększona strefa komercyjna lotniska oraz przebudowana sortowania bagażu. Celem tych inwestycji jest dwukrotne zwiększenie maksymalnej przepustowości portu oraz uzyskjanie wyższych dochodów z tzw. źródeł pozalotniskowych.
Global Infrastructure Fund III MIRA kupił pakiet udziałów w Hobart Airport w 2007 roku. Pozostałe 49,9 proc. udziałów należy do Tasplan, superfunduszu Tasmania o wartości 9,5 mld dolarów. MIRA i Tasplan wspólnie kupiły lotnisko za 350 mln dolarów.