Linie Virgin Atlantic odebrały w sobotę (15 października) pierwszego z 16 airbusów A330-900neo. Brytyjski przewoźnik jest kolejnym, 10. na świecie i pierwszym w Wielkiej Brytanii, który skorzysta ze wszystkich nowinek najnowszej wersji popularnego A330.
A330-900neo numer jeden dla brytyjskiego przewoźnika, to samolot o oznaczeniu MSN 2018, napędzany silnikami Rolls-Royce Trent 7000 i rejestracji G-VJAZ. A330neo Virgina zabierze na pokład 262 pasażerów w konfiguracji trzech klas podróży. W klasie biznes są 32 w pełni rozkładane fotele (1-2-1), w klasie premium 46 foteli (2-3-2) natomiast w klasie ekonomicznej poleci 184 pasażerów (3-3-3).
Samolot otrzymał imię Billie Holiday (wł. Eleanora Fagan) amerykańskiej piosenkarki jazzowej i swingowej. Billie miała innowacyjny wpływ na muzykę jazzową i wokalistykę popową. Jej styl śpiewania inspirowany silnie instrumentalistami jazzowymi zapoczątkował nowe sposoby manipulowania frazą i tempem. Uznawana za najbardziej charyzmatyczną wokalistkę swojego pokolenia, znana także ze zdolności improwizacyjnych.
Jako ciekawostkę warto dodać, że nowy A330-900 został przebazowany z Tuluzy do Londynu wykorzystując paliwo do silników odrzutowych, które było mieszanką z odnawialnych źródeł i paliwa syntetycznego bez zawartości ropy naftowej.
Do Virgin Atlantic trafi łącznie 16 airbusów A330-900neo, choć przewoźnik posiada jeszcze cztery opcje zakupu na te samoloty. Pierwsze osiem maszyn Virgin zakupi bezpośrednio od Airbus, natomiast osiem kolejnych wyleasinguje od Air Lease Corporation (ALC). Kolejna maszyna dla przewoźnika, która wkrótce zostanie dostarczona, to samolot o numerach seryjnych MSN 2019 i rejestracji G-VTOM. Łącznie do końca tego roku trafią do przewoźnika cztery A330neo.
Obecnie flota linii składa się z 37 samolotów: 10 airbusów A330-300, jednego A330-900neo, dziewięciu A350-1000 oraz 17 boeingów B787-9 Dreamliner. Przewoźnik oczekuje na dostawę 20 airbusów: 15 A330-900neo oraz pięciu A350-1000.
A330neo – nowy szerokokadłubowy samolot w rodzinie AirbusaA330neo jest produkowany w dwóch wersjach A330-800neo oraz A330-900neo. Ten ostatni zmniejszy zużycie paliwa o ponad 14 proc. na jeden fotel w porównaniu z obecnymi A330, co uczyni go jednym z najbardziej oszczędnych, średniego zasięgu samolotów szerokokadłubowych na rynku. A330neo jest wyposażony w najnowszej generacji silniki Rolls-Royce Trent 7000 o większej średnicy (112 cali). Skrzydła samolotu są wzorowane na A350 co spowodowało ich wydłużenie z 60.3m do 64m. Nowe maszyny w wersji -900 zabiorą 10 pasażerów więcej, w typowej dwuklasowej konfiguracji, a ich zasięg zwiększony będzie o 400 mil morskich (740 km). Airbus sprzedał 275 maszyn A330neo: 11 A330-800neo oraz 264 A330-900neo. Producent z Tuluzy do tej pory dostarczył 84 A330neo: sześć A330-800 oraz 78 A330-900.