Stowarzyszenie General Aviation Manufacturers Association (GAMA) opublikowało wyniki sprzedaży odrzutowców w 2018 roku. W ubiegłym roku linie lotnicze na całym świecie kupiły 2443 samolotów – o 4,7 proc. więcej niż w roku 2017. Przewoźnicy będą kupować coraz więcej maszyn – jak prognozuje IATA, w 2017 roku globalna liczba pasażerów po raz pierwszy przekroczyła 4 mld, a do 2036 roku ma się podwoić.
20 miliardów na samoloty
Przewodniczący stowarzyszenia GAMA i prezes Gulfstream Aerospace, Mark Burns, ogłosił, że na całym świecie liczba sprzedanych samolotów wzrosła o 4,7 proc. (2443 jednostek) w roku 2018. Faktury za samoloty wzrosły o 1,5 proc. z 20,2 mld do 20,6 mld dolarów. Zamówienia na wiropłaty na całym świecie wzrosły o 5,4 proc. od 926 do 976 jednostek. Faktury na wiropłaty wzrosły nieznacznie, o 0,7 proc.
Co ważne, sprzedaż samolotów z napędem tłokowym wzrosła o 5 proc. do 1139 egzemplarzy. Liczba sprzedawanych samolotów z silnikami turbośmigłowymi wzrosła do 601 jednostek. Poprawiły się także wyniki sprzedaży odrzutowców biznesowych z 677 do 703 egzemplarzy. W roku 2018 sprzedano 281 wiropłatów z napędem tłokowym w porównaniu do 264 w roku 2017. Wczesne dane sprzedaży wiropłatów turbinowych wskazują na wzrost o 5 proc. do 695 egzemplarzy.
– Po raz pierwszy od 2013 roku zaobserwowaliśmy wzrost we wszystkich segmentach – skomentował prezes i główny dyrektor wykonawczy GAMA Pete Bunce. – Nowe certyfikaty w ostatnich dwóch latach, zwłaszcza w segmentach lekkich odrzutowców, a także zapotrzebowanie w Północnej Ameryce przewodzą tendencji wzrostowej w sprzedaży odrzutowców biznesowych. Jest to także drugi rok z rzędu, w którym wzrosła sprzedaż samolotów z napędem tłokowym i turbinowym, do czego przyczyniło się wprowadzenie na rynek nowych modeli – dodał prezes.
– Pozytywnym sygnałem jest także zapotrzebowanie na konkretne typy samolotów, które zanotowaliśmy w Ameryce Północnej, Azji-Pacyfiku, na Bliskim Wschodzie i w Afryce – podsumował. Sytuację na rynku lotniczym najlepiej oddaje prognoza światowego giganta tej branży. Według najnowszych szacunków Boeinga, do 2037 roku amerykański producent tylko na rynek chiński sprzeda 7,7 tys. nowych samolotów o wartości 1,2 biliona dolarów.
Lawinowo rośnie liczba pasażerów
Linie lotnicze będą kupować coraz więcej maszyn – jak prognozuje Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA), w 2017 roku globalna liczba pasażerów po raz pierwszy przekroczyła 4 mld, a do 2036 roku ma się podwoić. Największy wzrost ruchu pasażerskiego prognozowany jest w regionie Azji i Pacyfiku. W ciągu najbliższych 20 lat z tych rynków pochodzić będzie ponad połowa nowych pasażerów. Wzrost na tych rynkach wynika z połączenia trwałego wzrostu gospodarczego z poprawą dochodów gospodarstw domowych oraz korzystnego profilu demograficznego.
IATA ocenia, że w połowie lat 2020 Chiny zajmą miejsce Stanów Zjednoczonych pod względem wielkości rynku lotniczego na świecie. Trzecie miejsce w tej klasyfikacji zajmą Indie, wyprzedzając Wielką Brytanię około 2024. Indonezja przesunie się ze swojej 10 pozycji na 4 miejsce około 2030, z rankingu wypadną Włochy, których miejsce zajmie Tajlandia.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.