Liczba lotów w europejskiej przestrzeni powietrznej w okresie od czerwca do sierpnia urosła o siedem proc., osiągając 93 proc. poziomu sprzed pandemii. Większą ilość pracy niż zwykle mieli kontrolerzy lotów z krajów południowych, znajdujących się między Chorwacją a Turcją. Każdego dnia odbywało się średnio 32 495 lotów. Najbardziej ruchliwym dniem okazał się 7 lipca, kiedy linie lotnicze zrealizowały o 2 142 rejsów więcej.
Od 1 czerwca do 31 sierpnia bieżącego roku w europejskiej przestrzeni powietrznej odnotowano 2 989 583 lotów w porównaniu z 2 793 805 rejsów zanotowanych w analogicznym okresie ubiegłego roku. Mimo 7-
proc. wzrostu ruchu lotniczego nad Europą raport Eurocontrol wskazuje, że poziom opóźnień w realizacji jednej operacji zmalał o osiem proc. W tym samym okresie połowę wzrosły opóźnienia lotów, na które wpływały niekorzystne warunki atmosferyczne.
Opóźnienia w przeliczeniu na jeden lot w ramach zarządzania przepływem ruchu lotniczego (ATFM) były podobne do poprzedniego lata i wyniosły 3,8 minuty (3,7 w okresie czerwiec–sierpień 2022 r.). Opóźnienia
spowodowane warunkami pogodowymi znacznie wzrosły, z 1,0 min/lot do 1,6 min/lot. Nie wliczając czynnika pogodowego opóźnienia ATFM na lot zmniejszyły się aż o 18 proc., z 2,7 min/lot do 2,3 min/lot. Opóźnienia ATFM stanowią niewielką część całkowitych opóźnień doświadczanych przez pasażera.
Odsetek samolotów lądujących w ciągu 15 minut od czasu planowego przylotu był wyższy w głównych miesiącach letnich bieżącego roku niż w analogicznym okresie zeszłego roku. Wzrósł on o 2,1 pkt proc., z 63,9 proc. do 66 proc. Poziom ten był jednak w dalszym ciągu znacznie gorszy niż w 2019 r., kiedy to 72,9 proc. samolotów realizujących zarówno regularne, jak i czarterowe loty przyleciało z 15 minutowym opóźnieniem.
Tegoroczny spadek poziomu opóźnień możliwy był dzięki kooperacji wszystkich podmiotów z branży lotniczej. Współpraca pomiędzy krajowymi służbami żeglugi powietrznej, portami lotniczymi i liniami lotniczymi
rozpoczęła się w we wrześniu 2022 roku. Zaplanowanie przez przewoźników realistycznych do zrealizowania harmonogramów lotów i ścisłe przestrzeganie wytyczonych ścieżek rejsów pozwoliło zapobiec znacznemu wzrostowi poziomu opóźnień, mimo że europejska przestrzeń powietrzna w wyniku wojny w Ukrainie zmniejszyła się o 20 proc.
Od początku czerwca do końca sierpnia dobre wyniki w punktualności realizacji lotów notowały Polskie Linie Lotnicze LOT. Flagowy przewoźnik znad Wisły w szóstym miesiącu okazał się
najbardziej punktualnym
przewoźnikiem Europy. Podobnie było w kwietniu. W lipcu
LOT zajął czwarte miejsce. Natomiast w sierpniu była to siódma lokata.
W nadchodzących miesiącach Europejska Organizacja ds. Bezpieczeństwa Żeglugi Powietrznej będzie współpracować z agencjami żeglugi powietrznej poszczególnych państw Unii Europejskiej, aby zaplanować koordynację ruchu lotniczego w przyszłorocznym sezonie letnim. Eurocontrol chce, aby lepsza i wspólna koordynacja kontroli lotów w europejskiej przestrzeni powietrznej przyczyniła się do znacznego zmniejszenia poziomu opóźnień lotów, co wpłynie na polepszenie lotniskowych doświadczeń pasażerów.