Partner serwisu
Biznes i przemysł

Walka z czasem airBaltic. 200 mln euro do spłaty na już

Dalej Wstecz
Data publikacji:
14-02-2024
Ostatnia modyfikacja:
14-02-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Walka z czasem airBaltic. 200 mln euro do spłaty na już
fot. airBaltic
Linie airBaltic chcą wejść na giełdę, lecz plany łotewskich linii lotniczych może storpedować konieczność spłaty obligacji wartych 200 mln euro. Zadłużenie musi zostać wyzerowane w ciągu najbliższych sześciu miesięcy. Dyrektor generalny hybrydowego operatora wskazuje, że zarząd airBaltic robi wszystko, aby pozyskać finansowanie, lecz (kolejna) pomoc rządu Łotwy może być nieunikniona.

Ostatnia dekada dla branży lotniczej była najlepszym okresem w historii. Zarówno linie lotnicze, jak i lotniska notowała wzrosty swoich działalności, a raportowanie zysków netto stało się normalnością. Rok 2019 był dla branży rekordowy. Kolejny rok mógł być jeszcze leszy, lecz pandemia COVID-19 i implementowane obostrzenia spowodowały gwałtowne załamanie się rynku lotniczego.

Spłata obligacji

Rządy państw z całego świata wsparły finansowo lotniska, jak i flagowych przewoźników lotniczych. Pomoc publiczną otrzymały również linie lotnicze airBaltic. Łotewski przewoźnik, którego pakiet akcji chce wykupić rząd Litwy, planował wejście na giełdę. Publiczną emisje akcji może jednak pokrzyżować konieczność spłaty wyemitowanych w czasie pandemii obligacji o łącznej wartości 200 mln euro. airBatlic jest zobligowany spłacić inwestorów prywatnych w ciągu sześciu najbliższych miesięcy.

Działalność łotewskich linii lotniczych w roku 2023, według wstępnych obliczeń, wygenerowała przychody na poziomie 668 mln euro. Jest duża szansa, że hybrydowy operator zanotuje zysk netto, lecz będzie on minimalny i nie pozwoli na spłacenie zadłużenia. Martin Gauss, dyrektor generalny airBatlic, w rozmowie w „Łotewskiej Telewizji” wskazał, że choć obroty rosną a działalność przewoźnika jest rentowna, spłata 200 mln euro z kapitału własnego raczej nie będzie możliwa.

Kapitał własny airBaltic jest obecnie ujemny (-71 mln euro), co oznacza, że zaciągnięcie komercyjnego kredytu byłoby niekorzystne, albowiem oprocentowanie byłoby znacznie wyższe. Gauss wyraził jednak pewność, że spółce uda się pozyskać potrzebne finansowanie, lecz nie jest wykluczone, że zarząd przewoźnika wystąpi z wnioskiem do rządu Łotwy o zwiększenie posiadanego pakietu akcji, czyli o udzielenie kolejnej pomoc publicznej.

Szukanie rozwiązań

– Dziś nie planujemy zwracać się do łotewskiego rządu, ponieważ planujemy refinansowanie obligacji środkami od prywatnych pożyczkodawców lub finansowaniem z rynku kapitałowego. Nie chcemy w tym celu prosić rządu o wsparcie, chcemy znaleźć inne rozwiązanie i jestem pewien, że znajdziemy inne rozwiązanie. Ale jednocześnie musimy powiedzieć, że rola akcjonariusza również może w tym uczestniczyć – powiedział Martin Gauss.

Dyrektor generalny airBaltic przyznał, że region bałtycki, ze względu na toczącą się z sąsiednią Rosją wojnę na Ukrainie, wydaje się być obecnie ryzykowny dla międzynarodowych inwestorów, mimo że kraje bałtyckie mają bezpieczeństwo wynikające z bycia członkami zarówno NATO, jak i Unii Europejskiej. Gauss wyraził przekonanie, że linie airBaltic znajdą pożyczkodawców, którzy dostrzegą poprawę wyników spółki oraz fakt, że wyemitowane w 2019 roku obligacje pomogły odrobić straty, wynikające z pandemii COVID-19.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Polska - USA: Porozumienie w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego

Prawo i polityka

Polska - USA: Porozumienie w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego

inf. pras. ULC 01 lutego 2024

Boeing 777 ewakuowany z Kijowa

Prawo i polityka

Boeing 777 ewakuowany z Kijowa

Mateusz Kieruzal 20 grudnia 2023

Czego obawia się branża lotnicza? Wojna, drogie paliwo, przeregulowanie…

Biznes i przemysł

Zobacz również:

4,5 mln podróżnych w A220-300 airBaltic w 2023 roku. Duży wzrost względem 2022

Pasażer i linie lotnicze

4,5 mln podróżnych w A220-300 airBaltic w 2023 roku. Duży wzrost względem 2022

Rafał Dybiński 11 stycznia 2024

Litwa chce kupić udziały w airBaltic

Biznes i przemysł

Litwa chce kupić udziały w airBaltic

Mateusz Kieruzal 15 stycznia 2024

Rekordowy zimowy rozkład i mocny listopad w airBaltic

Pasażer i linie lotnicze

Pozostałe z wątku:

Polska - USA: Porozumienie w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego

Prawo i polityka

Polska - USA: Porozumienie w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego

inf. pras. ULC 01 lutego 2024

Boeing 777 ewakuowany z Kijowa

Prawo i polityka

Boeing 777 ewakuowany z Kijowa

Mateusz Kieruzal 20 grudnia 2023

Czego obawia się branża lotnicza? Wojna, drogie paliwo, przeregulowanie…

Biznes i przemysł

Zobacz również:

4,5 mln podróżnych w A220-300 airBaltic w 2023 roku. Duży wzrost względem 2022

Pasażer i linie lotnicze

4,5 mln podróżnych w A220-300 airBaltic w 2023 roku. Duży wzrost względem 2022

Rafał Dybiński 11 stycznia 2024

Litwa chce kupić udziały w airBaltic

Biznes i przemysł

Litwa chce kupić udziały w airBaltic

Mateusz Kieruzal 15 stycznia 2024

Rekordowy zimowy rozkład i mocny listopad w airBaltic

Pasażer i linie lotnicze

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5