Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA) nie ukrywa rozgoryczenia przygotowaniami do głosowania nad poprawkami do pakietu dotyczącego jednolitego europejskiego nieba (SES) 2+. Według IATA zaproponowane korekty zniweczą wizję modernizacji zarządzania ruchem lotniczym na Starym Kontynencie.
Jednolite europejskie niebo miało na celu potrojenie przepustowości, obniżenie kosztów nawigacyjnych o połowę, dziesięciokrotną poprawę bezpieczeństwa, a wzrost także efektywności środowiskowej o 10 proc.
Pół dekady temu linie lotnicze, agencje żeglugi powietrznej i inne zainteresowane podmioty z branży lotniczej podpisały deklarację, wzywając do stworzenia odpowiednich ram regulacyjnych na Starym Kontynencie, które doprowadziłyby do bardziej cyfrowej, zautomatyzowanej i płynnej przestrzeni powietrznej. Od tego czasu nie było jednak żadnego ruchu ze strony decydentów.
Stowarzyszenie Airlines for Europe (A4E) wskazuje, że lotnictwo zapewnia miliony miejsc pracy w Unii Europejskiej, wnosi wartość dodaną o wartości ponad 600 mld euro i odpowiada za około cztery proc. unijnego PKB. Sektor ten odgrywa również zasadniczą rolę w zapewnianiu łączności w Europie, wspieraniu wartości społecznej i kulturowej dla Europy oraz gwarantowaniu niedrogich i otwartych podróży dla obywateli Europy. Kompromis, który państwa członkowskie Unii Europejskiej mają zatwierdzić w piątek, uniemożliwi spełnienie obietnic w sprawie jednolitego europejskiego nieba.
Obecna rozdrobniona przestrzeń powietrzna, składająca się z 27 różnych jurysdykcji, zmusza linie lotnicze do pokonywania zbędnych dodatkowych kilometrów, zwiększając emisje, koszty operacyjne, windując w konsekwencji w górę ceny pasażerskich biletów lotniczych.
– To będzie porażka. Podróżni, środowisko i linie lotnicze muszą przygotować się na poniesienie kosztów związanych z niepotrzebnymi emisjami. Taka umowa nie powinna być nigdy zawarta – podkreślił Willie Walsh, dyrektor generalny IATA.
– SES2+ to brudny układ, podporządkowany wąskim interesom narodowym, który stworzy kilka bezużytecznych miejsc pracy dla biurokratów wspieranych przez europejskie elity polityczne. Osoby zaangażowane w ten proceder wkrótce zaczną poklepywać się po plecach, nie zważając na konsekwencje – podsumował Walsh.
IATA reprezentuje blisko 320 linii lotniczych, odpowiadających za 83 proc. światowego ruchu lotniczego.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.