W uchwalonym na 2018 rok budżecie województwa warmińsko-mazurskiego jest kilka pozytywnych zmian. Poza zaplanowanymi inwestycjami, dużą rolę odgrywa w tym roku także transport. Na dużym poziomie pozostawiono dokapitalizowanie Portu Lotniczego Olsztyn-Mazury. Zdecydowanie więcej pieniędzy trafi też na rozwój kolei. Ponadto województwo zamierza kupić kolejny skład ezt do przewozu pasażerów – tym razem będzie to jednak pojazd modernizowany.
Sejmik województwa warmińsko-mazurskiego większością głosów przyjął budżet na 2018 rok. W dokumencie oszacowano, że dochody województwa osiągną prawie 704 mln zł. Dużo więcej wyniosą za to wydatki (796 mln zł), generując deficyt budżetowy na poziomie ok. 92 mln zł, pokryty w dużej mierze z kredytu bankowego. Jeszcze rok temu województwo osiągnęło dochody na poziomie ok. 620 mln zł. Zadłużenie samorządu województwa na koniec 2018 r. założono na poziomie 363 mln zł.
Jak określił tegoroczny budżet Gustaw Brzezin, marszałek województwa, jest on nastawiony na inwestycje, ale jednocześnie jest także „bezpieczny w realizacji”. – Ponad 44,5 proc. wszystkich środków, czyli o 120 mln zł więcej niż w tym roku, przeznaczamy na inwestycje. Zabezpieczamy m.in. udział własny na inwestycje związane z dofinansowaniem unijnym, głównie drogi wojewódzkie, ale też szpitale, instytucje kultury i oświaty – komentował marszałek.
Więcej na kolejNajwiększa część, bo ponad 454 mln zł, czyli ponad 57 proc., wydatków w budżecie będzie przeznaczonych na transport i łączność. Z tej kwoty 282 mln zł przewidziano na drogi wojewódzkie, z czego 235 mln zł to inwestycje. W kategorii tej mieści się również transport publiczny. Kwota przeznaczana na kolej w województwie ma wynieść w 2018 roku rekordowe 73,31 mln zł, względem budżetu z 2017 roku, kiedy to na rozwój kolei w regionie przewidziano 53,5 mln zł. Opłacenie zamówionych przewozów kolejowych na rok 2018 roku ma wynieść 57,8 mln zł (w 2017 r. było to 49,9 mln zł). Warto pamiętać, że w całej tej kwocie zawarta jest dotacja z Funduszu Kolejowego w kwocie 13,5 mln zł. Oznacza to, że marszałek wyda na przewozy kolejowe w 2018 roku 7,9 mln zł więcej niż w roku ubiegłym.
Będzie „nowy” ezt dla województwaIstotnym czynnikiem podwyższającym tegoroczne nakłady województwa na rozwój kolei jest zakup zmodernizowanego trójczłonowego elektrycznego zespołu trakcyjnego na bazie konstrukcji EN57. W budżecie przewidziano na ten cel kwotę 12,5 mln zł, z czego środki własne to zaledwie nieco ponad 2 mln zł.
Dodatkowo województwo, na mocy porozumienia z województwem pomorskim, przeznaczy dotację na opłacenie zamówionych pasażerskich przewozów kolejowych w wysokości 3 mln zł. Z kolei dotacja od samorządu województwa pomorskiego wyniesie 4,1 mln zł.
Na zbliżonym poziomie pozostaje dopłata dla przewoźników z tytułu refundacji kosztów finansowania uprawnień do ulgowych przejazdów autobusowych. W tym roku województwo zapłaci przewoźnikom 45 mln zł. Na wysokim poziomie pozostaje dopłata celowa dla Portu Lotniczego Olsztyn-Mazury w Szymanach. W tym roku województwo zamierza przekazać aż 20,5 mln zł. W poprzednim roku było to 29,4 mln zł. Kwota pomocy udzielonej spółce Warmia i Mazury, która zarządza portem lotniczym w pierwszym roku funkcjonowania lotniska wyniosła 15,7 mln zł.