Rośnie sprzedaż nowoczesnych paliw lotniczych i popularność tankomatów, których sieć na polskich lotniskach rozwija spółka Warter Aviation. To również efekt wprowadzenia na pierwsze pięć stacji benzyny AKI 93, która zastąpiła paliwo UL-91. Trwają przygotowania do niezbędnej modernizacji na kolejnych lotniskach.
– W perspektywie kolejnych lat sieć zdecydowanie mocniej i szerzej pokryje polskie lotniska i lądowiska. Być może – choć to odległa perspektywa – pojawimy się także poza Polską, już nie tylko jako dostawca paliw, ale także operator – powiedział Wojciech Okine z zarządu spółki Warter Fuels SA.
Według najnowszych danych Urzędu Lotnictwa Cywilnego, pod koniec czerwca w Polsce zarejestrowanych było 575 samolotów ultralekkich, 1338 samolotów o napędzie śmigłowym/turbośmigłowym (z wyłączeniem tych przeznaczonych do regularnego transportu lotniczego) oraz 319 śmigłowców. To więcej niż rok wcześniej, chociaż nadal są to dane niepełne, ponieważ sporo naszych pilotów ma samoloty zarejestrowane w innych krajach.
– Widzimy potencjał rynku, zauważamy rosnącą liczbę maszyn i dostosowujemy do tego swoje rynkowe zamierzenia. Na tym nie kończą się nasze plany – podkreśla Jacek Wensławowski, dyrektor ds. operacyjnych w Warter Fuels SA. – Jeszcze w tym roku zacznie działać pod naszym brandem stacja na lotnisku w Krośnie. Dotychczas był tam dostępny tylko Avgas 100LL, a teraz czas na prawdziwą rewolucję. Do benzyny lotniczej Avgas 100LL dojdzie paliwo lotnicze Jet A-1, a w dalszej kolejności – AKI 93. Szukamy także nowych możliwości rozwoju na przyszły rok i prowadzimy intensywne rozmowy z zarządami kolejnych lotnisk.
AKI 93 to odpowiedź na potrzebę dostarczenia segmentowi General Aviation bezpiecznych paliw spełniających wyśrubowane lotnicze normy. – Na każdym lotnisku, nie tylko zresztą w Polsce, można zauważyć, że część samolotów jest napędzana benzynami samochodowymi, tankowanymi na stacjach do kanistrów. Jednak wraz ze wzrostem poziomu etanolu w paliwie latanie na takiej benzynie stało się skrajnie niebezpieczne – zauważa J. Wensławowski.
Wiele organizacji, w tym brytyjskie Light Aircraft Association, oficjalnie przestrzega przed używaniem paliwa samochodowego zawierającego etanol w samolotach i wiatrakowcach.
Naturalnie rozwojowi lotnictwa prywatnego i dyspozycyjnego towarzyszą dyskusje związane z bezpieczeństwem. W spółce Warter przekonują, że jedynym sensownym rozwiązaniem jest tankowanie AKI 93 zamiast benzyn samochodowych. – Warto nam zaufać. Opracowujemy technologię, poddajemy nasze paliwa rozlicznym badaniom i testom i jak mało kto możemy się obiektywnie wypowiadać o tym, które benzyny są bezpieczne. A dlaczego? Bo wiemy o nich prawie wszystko – dodaje Wojciech Okine.
Proste tankowanie
Warto również dodać, że kupując benzynę lotniczą AKI 93, mamy możliwość nabycia jej bez akcyzy, a to robi dużą różnicę w cenie. – Krótko wyjaśniając: tzw. paliwo bezakcyzowe mogą kupić podmioty świadczące usługi z użyciem statków powietrznych na potrzeby lotów szkoleniowych według certyfikatu ATO/DTO, przewozu osób i mienia w ramach AOC oraz wszelkich lotów specjalnych, włączając w to loty lotnictwa państwowego – wylicza J. Wensławowski.
Przypomnijmy, że w 2023 r., po długotrwałych badaniach i testach, Warter Fuels zdecydował się na wprowadzenie do sprzedaży bezołowiowej benzyny lotniczej AKI 93. Paliwo to nie zawiera ołowiu ani związków tlenowych, tj. alkoholi, eterów – zostało opracowane jako alternatywa dla tradycyjnych benzyn silnikowych, w których występują związki tlenowe. Ponadto cechuje się korzystną relacją jakości do ceny. Jest w pełni przystosowane do napędu samolotów ultralekkich, a ze względu na bardzo niską zawartość olefin – odporne na utlenianie, co gwarantuje długi okres magazynowania.
Warter Aviation oferuje nie tylko możliwość kupna paliwa online, ale także zakup z odroczoną płatnością. Pierwsza opcja znana jest od roku i polega na tym, że paliwo kupowane jest na
stronie internetowej producenta gdzie można nabyć konkretną ilość paliwa na naszej stacji paliw i odebrać ją w ciągu najbliższych kilku dni lub natychmiast. Zakupu dokonuje się za pomocą BLIK-a, szybkiego przelewu bankowego lub PayPala (nowa opcja). – W tej formule paliwo dostępne jest tylko z zapłaconym podatkiem akcyzowym. Zaraz po uiszczeniu należności klient otrzymuje na maila kod odbioru oraz paragon. Jeśli potrzebuje faktury, to wystawiana jest ona w ciągu kilku najbliższych dni – przypomina Wensławowski.
Z kolei, jeżeli pilot zdecyduje się na podpisanie umowy, dostaje kartę identyfikacyjną i kupuje benzynę z odroczonym terminem płatności. Każde pobranie paliwa potwierdzone jest wysłaniem na maila klienta dowodu wydania czy potwierdzenia odbioru wyrobów akcyzowych. Ta opcja jest dostępna dla klientów, którzy kupują paliwo również bez podatku akcyzowego.