Partner serwisu
Biznes i przemysł

Wartość A380 spadła o ponad połowę. Najmniej stracił A220

Dalej Wstecz
Data publikacji:
27-02-2021
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Wartość A380 spadła o ponad połowę. Najmniej stracił A220
fot. Emirates
Wartość rynkowa airbusa A380 spadła o ponad połowę. Tak dowodzi IBA, firma zajmująca się wyceną samolotów. Nawet najbardziej pożądane aktualnie airbusy A220 straciły od trzech do ośmiu proc. swojej ceny.

– Kryzys wywołany wirusem COVID-19 wpłynął na wartości wszystkich wersji samolotów. Najbardziej ucierpiały jednak szerokokadłubowce. To efekt wpływu pandemii na podróże długodystansowe i biznesowe – podkreślił Phil Seymour, prezes IBA.

Na tak drastyczny spadek wartości Super Jumbo złożyły się uziemienia na dużą skalę w minionym roku i zbliżające się zakończenie produkcji największych samolotów pasażerskich świata. Poza tym pękatych gigantów nie da się obecnie wykorzystać w żaden opłacalny sposób.

Wypełnienie A380 utrudniają nieustannie zmieniające się ograniczenia w podróżowaniu na całym świecie i bardzo niski popyt. Rozmiar maszyny sprawia, że nie wszystkie lotniska mogą je obsłużyć. Dodatkowo Super Jumbo nie można na stałe skonfigurować na frachtowiec. Do obsługi większych ładunków nie można usunąć wszystkich foteli. Wreszcie koszty operacyjne, w tym konserwacja, są bardzo wysokie, nawet jeśli są tylko zaparkowane. Dlatego większość linii lotniczych raczej straciła nadzieję i pozbywa się A380 niż decyduje się na ich zatrzymanie i przeczekanie, wierząc w szybkie odbicie po kryzysie.

Podstawowa wiedza o ekonomii wyjaśnia, dlaczego tak mocno spada wartość pękatych gigantów. W dużym uproszczeniu wygląda to tak: Ci, którzy go mają, nie chcą ich dłużej, a ci, którzy go nie mają, też ich nie chcą. Air France wycofało całą flotę A380 w maju ubiegłego roku. Qatar Airways obwieściły niedawno, że najwyżej połowa posiadanych Super Jumbo znów kiedyś poleci i to pod pewnymi warunkami, a ich powrót jako wątpliwy dyplomatycznie określiły Etihad Airways. Wcześniej HiFly zrezygnowały z jedynego dzierżawionego olbrzyma, a Thai Airways wszystkie A380 oraz B747 zastąpią nowszymi, ale mniejszymi samolotami.

Nie ma jasnych deklaracji także ze strony China Southern Airlines. Tylko Emirates, które niebawem będą mieć aż 122 pękatych gigantów oraz w mniejszym stopniu australijskie Qantas, a także Singapore Airlines nie skreślają ich możliwości.

Serwis internetowy MyAirTrade oferuje aktualnie zakup już czterech A380, ale chętnych brak od grudnia ubiegłego roku. Na pewno wyznaczona data końca ich produkcji nie ułatwi decyzji potencjalnemu nabywcy, ze względu choćby na wygasające stopniowo również wsparcie dla całego projektu. Być może jednak niektóre z tych niechcianych A380 uda się jeszcze uchronić przed zezłomowaniem i wykorzystać jako kolejną atrakcję naziemną.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Wielkie straty chińskiej wielkiej trójki

Biznes i przemysł

Wielkie straty chińskiej wielkiej trójki

Mateusz Kieruzal 05 września 2023

Chiny przywracają wyjazdy grupowe. Będzie tak jak dawniej?

Prawo i polityka

Chiny przywracają wyjazdy grupowe. Będzie tak jak dawniej?

Tomasz Śniedziewski 11 sierpnia 2023

Koniec pandemii w lotnictwie blisko. Rynki krajowe już lepsze niż w 2019

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

A380 częścią hotelu w Tuluzie? Projekt inżyniera Airbusa

Infrastruktura i lotniska

A380 linii Emirates dolecą jesienią już do 27 miast na świecie

Pasażer i linie lotnicze

Pozostałe z wątku:

Wielkie straty chińskiej wielkiej trójki

Biznes i przemysł

Wielkie straty chińskiej wielkiej trójki

Mateusz Kieruzal 05 września 2023

Chiny przywracają wyjazdy grupowe. Będzie tak jak dawniej?

Prawo i polityka

Chiny przywracają wyjazdy grupowe. Będzie tak jak dawniej?

Tomasz Śniedziewski 11 sierpnia 2023

Koniec pandemii w lotnictwie blisko. Rynki krajowe już lepsze niż w 2019

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

A380 częścią hotelu w Tuluzie? Projekt inżyniera Airbusa

Infrastruktura i lotniska

A380 linii Emirates dolecą jesienią już do 27 miast na świecie

Pasażer i linie lotnicze

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5