Partner serwisu
Biznes i przemysł

WASO: Pierwszy lot techniczny Iła 96-400M

Dalej Wstecz
Data publikacji:
05-11-2023
Ostatnia modyfikacja:
05-11-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

W minioną środę (1 listopada) z lotniska zakładów WASO w Woroneżu, które należą do państwowego koncernu United Aircraft Corporation (UAC), swój pierwszy lot techniczny odbył prototyp rosyjskiego samolotu szerokokadłubowego dalekiego zasięgu Ił-96-400M.

Lot odbywał się na wysokości 2 tys. metrów, z prędkością do 390 km na godz. i trwał nieco ponad 26 minut. Podczas lotu sprawdzono stabilność i sterowność statku powietrznego, sprawność systemów wewnętrznych i sprzęt radiowy. Większość z tych urządzeń została wyprodukowana przez przedsiębiorstwo Rostiech.

Załoga samolotu stanowili: dowódca statku powietrznego, szef pilotów PAO Ił, pilot doświadczalny Siergiej Suchar, pilot doświadczalny Igor Zinow, nawigator Siergiej Goriemykin, inżynier prób w locie Paweł Litwiakow i pokładowy inżynier-elektryk Dmitrij Siemienow.

Rosyjski producent Voronezh Aircraft Production Association (WASO), który przeprowadził lot techniczny, należy do państwowego koncernu United Aircraft Corporation (UAC).

Ił 96-400M

Projekt Iła 96-400M jest w dużej mierze sponsorowany przez rosyjski rząd, który wspomógł Ilyushin Aviation Complex kwotą 57,5 mln dolarów amerykańskich, a WASO przewiduje na początek zbudowanie sześciu egzemplarzy. UAC uważa samolot za kluczowy dla zachowania krajowych kompetencji w budowaniu dalekodystansowych samolotów szerokokadłubowych.

Podobnie jak wersja cargo, samolot będzie napędzany czterema ulepszonymi silnikami Aviadvigatel PS-90A1. Dzięki dłuższemu kadłubowi o 9,65 m, niż podstawowa wersja Ił-96-300, nowy samolot szerokokadłubowy będzie mógł pomieścić 305 pasażerów w konfiguracji trzech klas podróży, 350 pasażerów konfiguracji dwóch klas podróży oraz 402 pasażerów w jednoklasowej konfiguracji przeznaczonej głównie na rynek czarterów.

Produkcja seryjna zmodernizowanych Iljuszynów ma się rozpocząć w 2025 roku, ale w planach do 2030 r. uwzględniono możliwość budowy w zakładach WASO średnio tylko dwóch samolotów rocznie. Przy czym komercyjni przewoźnicy będą musieli się podzielić nowymi maszynami z rosyjskim wojskiem, które na bazie Ił-96-400M zleciło opracowanie strategicznego samolotu tankującego Ił-96-400TZ.

Ił-96

Ił-96 to rosyjski samolot pasażerski, zaprojektowany jako skrócona konstrukcja pierwszego radzieckiego samolotu szerokokadłubowego Ił-86 w biurze konstrukcyjnym Iljuszyna. Samolot został oblatany we wrześniu 1988 r. Dokładnie 28 września tegoż roku samolot wystartował w pierwszy lot techniczny. W 1992 roku wszedł do produkcji seryjnej, a zadebiutował w locie komercyjnym Aerofłotu w 1993 r. Uznawany był jednym z nowocześniejszych samolotów rosyjskich. Z samolotów tej serii korzystają najwyższe władze Rosji - prezydent i premier (Ił-96-300PU). Do tej pory zbudowano 26 egzemplarzy, a na świecie lata jeszcze 15 z nich: 10 w linii Rossiya, cztery w Cubana de Aviación oraz jeden jest własnością Iljuszyna.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Brussels Airlines odebrały pierwszego airbusa A320neo (zdjęcia)

Pasażer i linie lotnicze

Brussels Airlines odebrały pierwszego airbusa A320neo (zdjęcia)

Piotr Bożyk 03 listopada 2023

Air Niugini potwierdzają zamówienie airbusów A220

Biznes i przemysł

ALC potwierdza leasing dwóch B737 MAX 8 dla LOT-u

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

SSJ 100 ma polecieć za rok z rosyjskim silnikiem. MC-21 w 2024 roku

Biznes i przemysł

SSJ 100 ma polecieć za rok z rosyjskim silnikiem. MC-21 w 2024 roku

Rafał Dybiński 19 kwietnia 2022

Pozostałe z wątku:

Brussels Airlines odebrały pierwszego airbusa A320neo (zdjęcia)

Pasażer i linie lotnicze

Brussels Airlines odebrały pierwszego airbusa A320neo (zdjęcia)

Piotr Bożyk 03 listopada 2023

Air Niugini potwierdzają zamówienie airbusów A220

Biznes i przemysł

ALC potwierdza leasing dwóch B737 MAX 8 dla LOT-u

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

SSJ 100 ma polecieć za rok z rosyjskim silnikiem. MC-21 w 2024 roku

Biznes i przemysł

SSJ 100 ma polecieć za rok z rosyjskim silnikiem. MC-21 w 2024 roku

Rafał Dybiński 19 kwietnia 2022

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5