W minioną środę (1 listopada) z lotniska zakładów WASO w Woroneżu, które należą do państwowego koncernu United Aircraft Corporation (UAC), swój pierwszy lot techniczny odbył prototyp rosyjskiego samolotu szerokokadłubowego dalekiego zasięgu Ił-96-400M.
Lot odbywał się na wysokości 2 tys. metrów, z prędkością do 390 km na godz. i trwał nieco ponad 26 minut. Podczas lotu sprawdzono stabilność i sterowność statku powietrznego, sprawność systemów wewnętrznych i sprzęt radiowy. Większość z tych urządzeń została wyprodukowana przez przedsiębiorstwo Rostiech.
Załoga samolotu stanowili: dowódca statku powietrznego, szef pilotów PAO Ił, pilot doświadczalny Siergiej Suchar, pilot doświadczalny Igor Zinow, nawigator Siergiej Goriemykin, inżynier prób w locie Paweł Litwiakow i pokładowy inżynier-elektryk Dmitrij Siemienow.
Rosyjski producent Voronezh Aircraft Production Association (WASO), który przeprowadził lot techniczny, należy do państwowego koncernu United Aircraft Corporation (UAC).
Ił 96-400M
Projekt Iła 96-400M jest w dużej mierze sponsorowany przez rosyjski rząd, który wspomógł Ilyushin Aviation Complex kwotą 57,5 mln dolarów amerykańskich, a WASO przewiduje na początek zbudowanie sześciu egzemplarzy. UAC uważa samolot za kluczowy dla zachowania krajowych kompetencji w budowaniu dalekodystansowych samolotów szerokokadłubowych.
Podobnie jak wersja cargo, samolot będzie napędzany czterema ulepszonymi silnikami Aviadvigatel PS-90A1. Dzięki dłuższemu kadłubowi o 9,65 m, niż podstawowa wersja Ił-96-300, nowy samolot szerokokadłubowy będzie mógł pomieścić 305 pasażerów w konfiguracji trzech klas podróży, 350 pasażerów konfiguracji dwóch klas podróży oraz 402 pasażerów w jednoklasowej konfiguracji przeznaczonej głównie na rynek czarterów.
Produkcja seryjna zmodernizowanych Iljuszynów ma się rozpocząć w 2025 roku, ale w planach do 2030 r. uwzględniono możliwość budowy w zakładach WASO średnio tylko dwóch samolotów rocznie. Przy czym komercyjni przewoźnicy będą musieli się podzielić nowymi maszynami z rosyjskim wojskiem, które na bazie Ił-96-400M zleciło opracowanie strategicznego samolotu tankującego Ił-96-400TZ.
Ił-96
Ił-96 to rosyjski samolot pasażerski, zaprojektowany jako skrócona konstrukcja pierwszego radzieckiego samolotu szerokokadłubowego Ił-86 w biurze konstrukcyjnym Iljuszyna. Samolot został oblatany we wrześniu 1988 r. Dokładnie 28 września tegoż roku samolot wystartował w pierwszy lot techniczny. W 1992 roku wszedł do produkcji seryjnej, a zadebiutował w locie komercyjnym Aerofłotu w 1993 r. Uznawany był jednym z nowocześniejszych samolotów rosyjskich. Z samolotów tej serii korzystają najwyższe władze Rosji - prezydent i premier (Ił-96-300PU). Do tej pory zbudowano 26 egzemplarzy, a na świecie lata jeszcze 15 z nich: 10 w linii Rossiya, cztery w Cubana de Aviación oraz jeden jest własnością Iljuszyna.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.