Trwają prace nad odbudową linii kolejowej nr 182 z Tarnowskich Gór do Zawiercia przez lotnisko w Pyrzowicach. Gotowa jest już łącznica, na którą wjadą pociągi od strony Zawiercia.
Prac nad realizacją
przygotowywanego od wielu lat projektu uruchomienia połączenia kolejowego do lotniska w Pyrzowicach
ruszyły w styczniu tego roku. Efektem inwestycji będzie dojazd z Zawiercia do lotniska w 23 min, a z Tarnowskich Gór w niecałe 20 min. Podróżnym z Katowic i z Częstochowy przejazd zajmie niecałą godzinę.
Jak informuje Katarzyna Głowacka z zespołu prasowego inwestora, spółki PKP Polskie Linie Kolejowe, zakończyły się prace torowe na łącznicy nr 705 oraz na wiadukcie kolejowym w Zawierciu. Łącznicą wjadą na odbudowywaną linię nr 182 pociągi od strony Zawiercia.
- Aktualnie, najbardziej zaawansowane prace prowadzone są na odcinku Pyrzowice Lotnisko – Siewierz, gdzie zabudowywane są słupy trakcyjne i budowany jest tor. Roboty są także w stacji Zawiercie, Pyrzowice Lotnisko i Siewierz. Budowane jest Lokalne Centrum Sterowania w Siewierzu. Od września wykonawca planuje przystąpić do robót na odcinku Tarnowskie Góry – Pyrzowice Lotnisko – informuje Głowacka.
– Projekty Krajowego Programu Kolejowego otwierają nowe możliwości połączeń kolejowych. Oznacza to sprawniejsze podróże dalekobieżne oraz wygodniejsze dojazdy mieszkańców w regionie. Przebudowa linii Zawiercie – Tarnowskie Góry to także lepsza obsługa dla przewozów towarowych obsługujących port lotniczy MPL Katowice – mówi Andrzej Bittel, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
Projekt obejmuje rewitalizację i odbudowa częściowo nieczynnej linii kolejowej nr 182 Tarnowskie Góry – Zawiercie. Zakres projektu obejmuje budowę nowych przystanków osobowych: Miasteczko Śląskie Centrum, Mierzęcice Łubne, Zawiercie Kądzielów oraz stacji MPL Pyrzowice, a także rezerwę terenu pod 2 nowe przystanki osobowe na terenie gminy Miasteczko Śląskie i Poręba. PKP Polskie Linie Kolejowe planują na tym odcinku prędkość maksymalną dla pociągów pasażerskich – 140 km/h, dla towarowych – 80 km/h, natomiast dopuszczalny nacisk na oś ma wynieść 221 kN/oś. Wartość inwestycji to 660 mln zł netto.