Od 2023 roku loty krajowe w Wielkiej Brytanii będą obłożone niższymi podatkami nich dotychczas, zadecydowało brytyjskie ministerstwo finansów. W tym samym wzrosną obciążenia podatkowe ponoszone przez pasażerów najdłuższych lotów. Zmiany podyktowane są kwestiami środowiskowymi, informują pomysłodawcy, eksperci poddają tę tezę w wątpliwość.
O planach obniżenia podatków na loty krajowe w Wielkiej Brytanii poinformował w środę, 27 października b.r. Rishi Sunak, minister finansów kraju. Chodzi o obciążenie air passenger duty (APD) nakładane na każdego pasażera wylatującego z portu lotniczego w Wielkiej Brytanii, którego wysokość ustalana jest w oparciu o długość trasy lotu oraz klasę podróży.
Zmiany od kwietnia 2023 r.
– Loty pomiędzy portami lotniczymi w Anglii, Szkocji, Walii oraz Irlandii Północnej będą, od kwietnia 2023 r., podlegały nowej, niższej stawce podatku dla pasażerów – powiedział Sunak podczas sprawozdania w brytyjskim parlamencie, informuje Agencja Reutera. Posiedzenia odbywało się na tydzień przed szczytem klimatycznym Organizacji Narodów Zjednoczonych COP26 w Glasgow, którego gospodarzem będzie Wielka Brytania.
Wysokość podatku APD wynosi obecnie 13 funtów (ponad 71 zł) na pasażera klasy ekonomicznej w przypadku krótkich lotów oraz 82 funty (ponad 448 zł) za loty dalekodystansowe. Stawki dla pasażerów klasy biznes są około dwukrotnie wyższe.
Inaczej niż inne kraje w Europie
Niższe podatki dla lotów krajowych, które mogą wpłynąć na obniżkę cen biletów, wydają się odwrotnym kierunkiem działań do podejmowanego przez szereg krajów w Europie, zastanawiających się nad możliwością wprowadzenia zakazu krótkich lotów tam, gdzie istnieją dogodne połączenia kolejowe. Zapowiedzi brytyjskiego rządy krytykowane są również w jego własnym kraju. Tom Clarke, dziennikarz Sky News zajmujący się wiadomościami ze świata nauki i technologii ironizuje, iż na kilka dni przed tym, gdy Wielka Brytania będzie gospodarzem być może najważniejszego szczytu klimatycznego w historii, Rishi Sunak sprawił, że będzie łatwiej na ten szczyt przylecieć.
Sunak stwierdził, że większość emisji w lotnictwie wytwarzana jest podczas lotów międzynarodowych oraz zapowiedział, iż od kwietnia 2023 r. utworzona zostanie nowa stawka podatku lotniczego na loty ultra długodystansowe o długości przekraczającej 5,5 tys. mil. Pasażerowie klasy ekonomicznej takich lotów zapłacą 91 funtów czyli prawie 500 zł podatku.
The UK's new long haul air passenger duty for journeys of over 5,500 miles affects flights to North and Southeast Asia + much of Latin America and Southern Africa.
From LHR, does not affect US, India flights for example (west coast US/India on the cusp but okay) pic.twitter.com/8yBxCAMgMi
Jest prawie pewne, że wyższe podatki na najdłuższe loty nie spotkają się z przychylnością linii lotniczych. Zachwyceni nie są również eksperci.
– Oferowanie podróżnym opcji o wysokim śladzie węglowym nie przyspieszy przejścia do gospodarki o niskim śladzie węglowym, i może nie przynieść wystarczających przychodów by pomóc sfinansować taką zmianę – uważa Clarke.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.