Dziś w sejmowej Komisji Infrastruktury minister Mikołaj Wild przedstawiał informację na temat stopnia zaawansowania prac przygotowawczych i planów finansowych zabezpieczających realizację inwestycji w zakresie Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Prezentując informację na wniosek posłanki PO Aldony Młyńczak, sekretarz stanu w ministerstwie infrastruktury, Mikołaj Wild wymienił trzy cele projektu CPK: przeniesienie ruchu transferowego z
lotniska Chopina, który – jak podkreślił – już się tam nie mieści;
rozbudowę sieci kolejowej; zagospodarowanie terenów wokół „najlepiej skomunikowanego punktu w Polsce”, którym ma się stać CPK.
– Chodzi o stworzenie warunków – a nie o budowę – dla harmonijnego
rozwoju terenów wokół portu – mówił Wild, zaznaczając, że będzie to pierwsze „Smart City” w Europie Środkowo-Wschodniej. – Mówimy o mieście, które będzie zaprojektowane przez najlepszych urbanistów i zbudowane de facto od podstaw wokół najlepiej skomunikowanego miejsca w Polsce. Mówimy o unikalnej szansie na rozwój całego regionu między Warszawą a Łodzią – mówił Wild. Kolejnym celem ma być integracja Łodzi i Warszawy. – Miasto binarne ma szansę rywalizować z globalnymi metropoliami – uważa Wild. Mówił tu o możliwości ubiegania się o wystawę Expo, wyznaczeniu nowych stref gospodarczych czy zakładaniu nowych uczelni.
Zarabiać na wzroście mobilnościJak podkreślił Wild, doświadczenia Europy Zachodniej pokazują, że na dużych lotniskach się zarabia. – Mamy istotną lukę w infrastrukturze dostosowanej do dużego ruchu lotniczego w tej części Europy, a i dla Europy Zachodniej infrastruktura lotniskowa jest na wyczerpaniu – mówił Wild, powołując się na dane Komisji Europejskiej, z których wynika, że do 2030 roku przepełnionych będzie 20 dużych lotnisk, przez co nie odbędzie się 8 milionów lotów.
Wild dodał, że mobilność Polaków rośnie w tempie dwucyfrowym i szybko nadgania dystans, który traci do najbardziej rozwiniętych państw Unii.
Ważne dokumenty przedstudialne w przygotowaniuJak poinformował wiceminister Wild, analiza lokalizacyjna uwzględniająca koncepcję CPK przyjętą przez rząd na początku listopada jest już w procedurze odbioru. Natomiast analiza rozwoju rynku lotniczego, która pomoże ocenić wpływ lotniska na poszczególne porty regionalne jest w przygotowaniu przez stowarzyszenie IATA. – To dwa najpoważniejsze materiały wstępne do studium wykonalności – podkreślił Wild.
Minister odniósł się również do
wyników referendum w gminie Baranów. – Nie lekceważymy głosów 1,5 tys. osób, wyrażających
sprzeciw. Mamy świadomość, że na początku każda z dużych inwestycji infrastrukturalnych budzi sprzeciw, zwłaszcza w przededniu wyborów. Mamy też świadomość, że znajdujemy się na początku drogi. Naszą intencją jest włączenie mieszkańców w jak największym stopniu w realizację inwestycji i pokierowanie nią tak, by to oni na niej skorzystali – zaznaczał.