– Dzięki realizacji programu CPK, stworzymy nowe szybkie połączenie stolicy z Ostrołęką, Łomżą, Piszem i Giżyckiem. Dojazd w 18min z Ostrołęki do Łomży zapewni długotrwały rozwój obu miast – mówił wiceminister infrastruktury i pełnomocnik budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego, Mikołaj Wild na konferencji w Ostrołęce.
Ministerialne plany zakładają, że poza budową gigantycznego lotniska między Łodzią a Warszawą, powstanie również odpowiednia infrastruktura dojazdowa. Polska ma zyskać nie tylko nową sieć kolei, ale także zmodernizuje tę istniejącą. Podczas wtorkowej wizyty w Ostrołęce wiceszef resortu infrastruktury roztoczył wizję atrakcyjnych połączeń kolejowych dla miasta, ale także dla nieodległej Łomży.
CPK pomoże Ostrołęce…
Z jego prezentacji wynika, że w 2027 roku, dzięki Centralnemu Portowi Komunikacyjnemu, przejazd koleją z Ostrołęki do CPK wyniesie 1 godz. 28 min. Dojazd do Warszawy ma wynieść 1 godz. 5 min, a do oddalonej o około 35 km Łomży – jedynie 18 minut. Dojazd z Ostrołęki do Piszu i Giżycka ma wynieść kolejno 40 minut i 1 godz. 11 minut.
– Dzięki realizacji programu CPK, stworzymy nowe szybkie połączenie stolicy z Ostrołęką, Łomżą, Piszem i Giżyckiem. Dojazd w 18min z Ostrołęki do Łomży zapewni długotrwały rozwój obu miast – mówił Mikołaj Wild. Przypomnijmy, że chociaż linia kolejowa z Ostrołęki do Łomży istnieje, jest obecnie nieeksploatowana z powodu nie dość dobrego stanu technicznego. Nie cieszy się również zainteresowaniem przewoźników kolejowych.
… i Łomży
Znakomite połączenia kolejowe ma zyskać również Łomża. Zgodnie z planami Ministerstwa Infrastruktury, do CPK z miasta będzie można dojechać w 1 godz. 46 minut, a do Warszawy – w 1 godz. 23 minuty. Przejazd pociągiem do Piszu ma zająć 22 minuty, a do Giżycka – 53.
– Bezpośredni dojazd do Centralnego Portu Komunikacyjnego uzyskają mieszkańcy ponad 120 miast, czyli ponad 13 mln mieszkańców. Mówimy tylko o miastach położonych na trasach kolejowych. Z CPK będziemy dojeżdżać do Krakowa i Katowic w godzinę i 15 minut, do Gdańska i Olsztyna poniżej 2 godzin. Główne miasta w Polsce będą w zasięgu niższym niż dwie godziny. Myślimy też o ośrodkach mniejszych. Chodzi o to, żeby jak najwięcej mieszkańców Polski mogło brać udział w systemie kolejowym. Dlatego budujemy połączenie, które włącza Ostrołękę i Łomżę w system połączeń dalekobieżnych – mówił, cytowany przez portal eostrołęka.pl, Mikołaj Wild.
Tour po Polsce
Przypomnijmy, że w piątek
pełnomocnik ds. budowy CPK gościł w Łodzi. Zapowiedział, że na budowie wielkiego lotniska ma szczególnie skorzystać teren między Łodzią i Warszawą. Lotnisko przyczyni się bowiem do powstania „binarnej metropolii” w oparciu o te dwa ośrodki. Przez Łódzkie przebiegać będą linie kolejowe m.in. relacji Warszawa – CPK – Łódź, Łódź – Sieradz, Sieradz – Kalisz, Sieradz – Wieruszów.
– Z CPK chcemy zapewnić dostęp do Łodzi w 25 minut, do Warszawy w 15 minut, do największych aglomeracji w czasie sięgającym 2 godzin – z wyłączeniem Szczecina. Chcemy przeprowadzić bezpośrednie linie kolejowe do Wrocławia, Poznania przez Łódź – to oznacza lepsze wykorzystanie Dworca Łódź Fabryczna i bezpośrednie połączenia na kolejach dużych prędkości prowadzone przez Łódź, co da gigantyczną szansę rozwojową – podsumował wiceminister.