– Decyzja o wyprowadzeniu lotniska tak, jak to miało miejsce w wielu innych państwach, oraz wyprowadzeniu ruchu cywilnego poza teren ścisłego miasta, i tak by nas czekała – wyznał Mikołaj Wild podczas paneli konferencji EEC Trends Online.
– Ruch na lotnisku Chopina, gdyby nie decyzja o powstaniu Centralnego Portu Komunikacyjnego, zderzyłby się w pewnym momencie ze ścianą, ze względu na brak możliwości dalszej rozbudowy. Tutaj nie chodzi o techniczne ograniczenia, co środowiskowe, wiążące się z bliskością lotniska do centrum miasta – podkreślił Wild.
Szef CPK jest również przekonany, że decyzja o powstaniu Portu Solidarność, powinna zostać podjęta wcześniej. – Pandemia powoduje, że gubimy pewien nawis związany z tym, że została podjęta w 2017 roku, a nie w latach 2012-13 – ocenił Wild.
– Jeżeli chodzi o rozwój sieci kolejowej i ogólnie infrastruktury, szczególnie w centralnej części Polski, gdzie mówimy m.in. o budowie autostradowej obwodnicy Warszawy i stworzeniu nowego kanału tranzytowego dla ruchu cargo, nie ulega żadnej wątpliwości, że tego rodzaju dylematy nie odnoszą się do obecnego poziomu rozwoju infrastruktury w Rzeczypospolitej – zaznaczył szef CPK.
Wild przekonywał, że pewne zawirowania, które wiążą się z funkcjonowaniem bardzo skomplikowanych systemów logistycznych, jeszcze nie dotyczą Polski, ponieważ taka infrastruktura dopiero budowana jest od zera. Dzięki temu jest także możliwość stosowania najnowocześniejszych technologii. Niemniej do nadgonienia wieloletnich zapóźnień infrastrukturalnych Polski potrzebna jest co najmniej jeszcze jedna, a być może dwie europejskie perspektywy finansowe.
Prezes CPK podzielił „komponent kolejowy” programu na dwie części. – Z jednej strony to połączenia uznane przez nas za rozwojowe, łączące ze sobą generatory wzrostu gospodarczego. Należy do nich np. nowa linia 85
Warszawa – Łódź – Wrocław czy CMK Północ. Z drugiej strony to część „solidarnościowa”, obsługująca niektóre regiony, w których potoki pasażerskie są mniejsze, ale których mieszkańcy też mają prawo dostępu do centrum Polski w czasie rzędu 2,5 godziny – przekonywał Wild.
Przykładem planowanej inwestycji z drugiej grupy jest trasa
Ostrołęka – Łomża – Giżycko. Za główne zadanie Wild uznał stworzenie systemu, w którym wszystkie gałęzie transportu są skoordynowane w sposób zapewniający pasażerom jak największy komfort podróży. Kolej ma mieć możliwość konkurowania z transportem indywidualnym w obsłudze całego terytorium Polski.
Centralny Port Komunikacyjny, czyli planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach projektu na obszarze ok. 3 tys. hektarów zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie obsłuży 45 mln pasażerów rocznie. Do końca 2023 roku spółka CPK planuje rozpoczęcie pierwszych robót budowlanych. Program kolejowy zakłada natomiast realizację do 2034 roku łącznie 1789 km linii kolejowych. Nowe odcinki w formie "szprych" będą wykorzystywane do obsługi przede wszystkim pociągów dalekobieżnych, w tym kolei dużych prędkości, ale również przez pociągi regionalne.