– Na dzień dzisiejszy Port Lotniczy Radom jest jedynym lotniskiem, które będzie mogło stanowić port zapasowy dla Okęcia – mówi w rozmowie z portalem Rynek Lotniczy wiceminister infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego, Mikołaj Wild.
Zdaniem wiceministra Port Lotniczy Radom jest jedynym, naturalnie poza Lotniskiem Chopina, portem, który może obsługiwać aglomerację warszawską, ponieważ spełnia oba konieczne do tego warunki – znajduje się w dostatecznej odległości i z uwagi na fakt, że Przedsiębiorstwo Porty Lotnicze mogą nad radomskim lotniskiem uzyskać „stosunkowo łatwo kontrolę operacyjną”.
Co z pozostałymi portami, zlokalizowanymi na Mazowszu? – Modlin nie spełnia tego drugiego warunku [chodzi o kontrolę PPL-u – przyp. red.], a Łódź jest zbyt daleko. Zgodnie z analizami, do których miałem dostęp, Łódź nie zapewnia dostępności komunikacyjnej, umożliwiającej obsługę aglomeracji warszawskiej – mówi w rozmowie z portalem Rynek Lotniczy Mikołaj Wild. Inne wnioski przytacza prezes łódzkiego lotniska, Anna Midera, która twierdzi, że według ekspertów to właśnie
Łódź jest idealnym miejscem jako lotnisko zapasowe dla linii lotniczych z Chopina.
Mikołaj Wild dodaje, że kibicuje branży lotniczej, gdyż im więcej pasażerów korzysta z lotnisk, tym lepiej. – Budujemy potencjał, z którego będzie mógł korzystać w przyszłości również CPK. W tym zakresie wydaje mi się, że powinniśmy się kierować twardymi danymi – stwierdza rzeczowo Wild.
Jednak o Radomiu w kontekście zastępczego lotniska dla CPK, wiceminister wypowiadać się na razie nie chce. – PPL są w procesie negocjacji z miastem Radom, więc nie chciałbym komentować negocjacji przed ich zakończeniem. Mamy również porozumienie między ministrem infrastruktury a ministrem obrony narodowej, które zapewnia otwartość z obydwu stron wobec obecność PPL-u na tym lotnisku. Potrzebujemy jeszcze odrobinę czasu, żeby zapadły ostateczne decyzje – dodaje.
Melodią przyszłości nadal pozostaje to, co stanie się z ruchem na Lotnisku Chopina po powstaniu gigantycznego CPK. Mikołaj Wild zaznacza, że przyszłość Okęcia jest w rękach rządu gdyż, poza PPL-em, funkcjonuje tam jeszcze ruch wojskowy. Jedno natomiast jest pewne. – Ruch cywilny zostanie przeniesiony na CPK i będzie stanowił bazę dla portu Solidarność – mówi Mikołaj Wild.