Start-upy, które dołączają do programu 3DEXPERIENCE Lab, uzyskują dostęp do platformy 3DEXPERIENCE, aby cyfrowo opracowywać swoje projekty. Korzystają także z mentoringu i wiedzy specjalistycznej. Ma to dla nich kluczowe znaczenie, ponieważ platformy oparte na chmurze, takie jak platforma 3DEXPERIENCE, oferują im nowe możliwości w zakresie projektowania, produkcji, testowania czy certyfikacji – mówi Ireneusz Borowski, Country Manager na Polskę w Dassault Systèmes w rozmowie z Rynkiem Lotniczym.
Piotr Bożyk, Rynek Lotniczy: Jakie trendy dominują obecnie w branży lotniczej? Ireneusz Borowski, Dassault Systèmes: Obserwujemy dziś ogromne zmiany w branży, determinowane przez cele neutralności węglowej, tysiące wystrzelonych satelitów, zwiększone zapotrzebowanie na produkcję samolotów jednokadłubowych, rosnące globalne wydatki wojskowe i coraz starszą siłę roboczą. Można powiedzieć, że nastąpiła zmiana paradygmatu, która oznacza, że sektor musi osiągać krótkoterminowe cele, jednocześnie spełniając długoterminowe ambicje w zakresie zrównoważonego rozwoju.
Aby odpowiedzieć na te wyzwania branża szuka nowych rozwiązań, jak choćby napęd wodorowy, których wdrażanie wymaga innowacyjnych, cyfrowych technologii. Przykładem jest Blue Spirit Aero, francuski startup lotniczy, który w oparciu o platformę 3DEXPERIENCE od Dassault Systèmes, doskonali projekt lekkiego samolotu o nazwie „Dragonfly”, wykorzystując technologię wodorowych ogniw paliwowych.
RL: Czym konkretnie jest platforma 3DEXPERIENCE i w jaki sposób pomaga ona Blue Spirit Aero w pracach nad projektem?
IB: Platforma 3DEXPERIENCE umożliwia wszystkim osobom uczestniczącym w projekcie dostęp do jednej wersji danych w czasie rzeczywistym i zapewnia spójne, inteligentne doświadczenie produkcyjne dla wszystkich interesariuszy. Poprawia efektywność współpracy w ramach łańcucha dostaw, zapewnia także elastyczność procesów produkcyjnych i możliwość adaptacji do zmieniających się oczekiwań klientów.
Blue Spirit Aero korzysta z platformy 3DEXPERIENCE w chmurze, która pozwala firmie na kompleksowe zarządzanie projektem od fazy koncepcyjnej po certyfikację. Jak to w każdym startupie bywa, Blue Spirit Aero nie jest dużą firmą z tysiącem pracowników, którzy mogliby przeanalizować dostępne dane i posiadającą rozbudowaną infrastrukturę IT. Dlatego firma zdecydowała się na wybór bazującego na platformie 3DEXPERIENCE w chmurze rozwiązania branżowego o nazwie „Reinvent the Sky”, które w zaledwie kilka miesięcy pomogło startupowi nie tylko ukończyć szczegółowy model 3D jednostki Dragonfly, ale także przetestować i potwierdzić jego właściwości z zakresu aerodynamiki, wytrzymałości i wydajności energetycznej. Od samego początku projektu Blue Spirit Aero korzystało z wirtualnego środowiska platformy 3DEXPERIENCE w chmurze, opierając na nim nie tylko wewnętrzne procesy, ale także komunikację między poszczególnymi zespołami ekspertów.
RL: Podczas niedawno zakończonych targów Paris Air Show pochwaliliście się, że z możliwości wirtualnego bliźniaka dostępnego w ramach platformy 3DEXPERIENCE korzysta między innymi SABCA Group. IB: SABCA, belgijski dostawca Tier 1 dla przemysłu lotniczego i obronnego, przeprowadził szczegółową analizę rozwiązań dostępnych na rynku, bo potrzebował rozwiązania, które pozwoli mu na zdobycie nowych, złożonych możliwości biznesowych i zapoczątkowanie nowego etapu rozwoju technologicznego.
Dzięki platformie 3DEXPERIENCE zespół produkcyjny SABCA będzie miał m.in. możliwość dostępu do wirtualnego bliźniaka nowego produktu na wczesnym etapie jego cyklu życia, co pozwoli szybciej przygotować się do produkcji. Platforma pozwoli SABCA na zarządzanie w ramach wspólnego procesu wszystkimi etapami pracy nad produktem: od pomysłu poprzez inżynierię, konstrukcję, produkcję, sprzedaż i marketing, aż po wycofanie z użytkowania. Jest to możliwe dzięki likwidacji silosów informacyjnych wewnątrz firmy i umożliwieniu uczestnikom projektu dostępu do pojedynczego źródła prawdy (ang. Single Source of Truth), właściwych narzędzi, zarządzanych w ramach wspólnego procesu i wykorzystaniu intuicyjnego interfejsu użytkownika. Dzięki temu zmiany zainicjowane w jednym punkcie organizacji są automatycznie i w czasie rzeczywistym widoczne przez wszystkich uczestników procesu, a źródłem wiedzy o produkcie dla wszystkich osób jest jeden, właściwie zarządzany model.
RL: Dużo się ostatnio mówi o rozwoju zrównoważonej mobilności i ekologii. Jak w tej dyskusji odnajduje się Dassault Systèmes? IB: Badanie, które przeprowadziliśmy razem z Accenture - “
Kluczowa rola wirtualnych bliźniaków w przyspieszeniu zrównoważonego rozwoju” - pokazało, że aby osiągnąć zgodność z Celami Zrównoważonego Rozwoju ONZ 2030, potrzebna będzie całkowita transformacja sposobów zarządzania produktami i usługami w całym cyklu życia produktu - od projektu, poprzez użytkowanie, aż po wycofanie z eksploatacji. Aby to osiągnąć, musimy znaleźć nowe sposoby współpracy w celu wzmacniania konkurencyjności, możliwości odpowiedzialnego wzrostu oraz wspólnego zagwarantowania, że rewolucje technologiczne spełnią swoją obietnicę i zapewnią zrównoważony rozwój. Niebagatelną rolę w tym procesie odegrają właśnie wirtualne bliźniaki.
Bazując na tej technologii można analizować już na etapie projektowania, jaki będzie wpływ produktu końcowego na środowisko, a więc patrząc bardziej szczegółowo - jak dany komponent, jego produkcja, zastosowane materiały wpływają na ślad węglowy produktu. Ale cyfrowy bliźniak pozwala na dużo szersze spojrzenie, bo umożliwia również analizę całego systemu tworzenia wartości, a więc współpracy z łańcuchem dostaw i interesariuszami. Mając do dyspozycji zaawansowane możliwości symulacji, możemy więc testować ogromne ilości wariantów, tak, by produkt końcowy odpowiadał naszym założeniom.
RL: Z waszego oprogramowania korzystają giganci branży lotniczej, jak Airbus czy Boeing. Ale są wśród nich także startupy, jak wspomniany już Blue Spirit Aero. Jak wygląda wasza oferta dla technologicznych innowatorów? Czy macie jakiś specjalny program dedykowany firmom, które dopiero chcą zawalczyć o swoje miejsce na rynku?IB: W 2015 roku uruchomiliśmy 3DEXPERIENCE Lab, globalne, otwarte laboratorium innowacji, którego celem jest przyspieszenie realizacji przełomowych pomysłów, mających pozytywny wpływ na społeczeństwo. Trzy – cztery razy w roku odbywają się sesje, podczas których przedsiębiorcy i innowatorzy mogą ubiegać się o wsparcie w ramach sześciu tematów: City, Life, Lifestyle, Internet of Things, Ideation i Fablab. Ponieważ 3DEXPERIENCE Lab wspiera 17 celów zrównoważonego rozwoju ONZ, każdy projekt aplikujący do programu musi być zaangażowany w realizację co najmniej jednego z nich.
Start-upy, które dołączają do programu, uzyskują dostęp do platformy 3DEXPERIENCE, aby cyfrowo opracowywać swoje projekty. Korzystają także z mentoringu i wiedzy specjalistycznej.
Przykładem firmy z branży A&D, która uczestniczy w programie 3DEXPERIENCE Lab jest francuski
startup XSun, który chce zaprojektować drugą, bardziej wydajną generację autonomicznych dronów SolarXOne zasilanych energią słoneczną. Firma XSun korzysta z platformy 3DEXPERIENCE w chmurze, która umożliwia poszczególnym zespołom projektowanie, symulowanie i testowanie drona.
Mówiąc o tym projekcie, to chmura obliczeniowa zapewnia XSun wyjątkową zwinność operacyjną. Zapewnia zdalny dostęp do zaawansowanych narzędzi projektowych i symulacyjnych. Pracownicy mogą zdalnie połączyć się z platformą, nawet podczas wizyty u klienta. Jest to bezpośrednim nawiązaniem do idei, zgodnie z którą statki powietrzne XSun mogą z łatwością dolecieć w dowolne miejsce. Do tego wszyscy pracownicy mają równoczesny dostęp do platformy i mogą ze sobą współpracować niezależnie od specjalizacji lub używanej aplikacji. Każdy z nich może śledzić pracę innych, aby zapewniać wsparcie lub dzielić się nowymi spostrzeżeniami.