Lufthansa, przejmując pakiet 41 proc. akcji we włoskich narodowych liniach lotniczych ITA Airways, wchodzi na jeden z najbardziej lukratywnych europejskich rynków lotniczych. Transakcja wciąż oczekuje na zatwierdzanie przez unijnego regulatora antymonopolowego. Wizz Air chciałby, aby Komisja Europejska zakończyła monopol Lufthansy we Włoszech, wskazując, że już dziś ITA Airways posiada aż 60 proc. slotów w mediolańskim porcie Linate.
Władze węgierskich linii lotniczych są zaniepokojone potencjalnym brakiem konkurencji na lotnisku Linate w Mediolanie. Obawy mają związek z przejęciem przez Lufthansę ITA Airways. Choć początkowo niemieckie linie staną się posiadaczem 41 proc. akcji, prędzej niż później, Lufthansa przejmie pakiet kontrolny akcji w narodowych liniach lotniczych Italii.
Dyrektor generalny Wizz Aira, Robert Carey, wskazuje na konieczność liberalizacji rynku w położonym najbliżej centrum Mediolanu porcie lotniczym, aby zapewniona była dostępność szerokiej konkurencji, która zagwarantuje podróżnym niskie cen lotów. Choć udział Wizz Aira w rynku lotniska Linate jest niewielki, przewoźnik zanotował w ostatnich latach duży wzrost, jeśli pod uwagę weźmie się cały włoski rynek lotniczy.
– Naprawdę należy zliberalizować rynek w Linate, zarówno aby zapewnić konkurencję, jak i uzyskać dostęp do niskich cen. Jest to cel, co do którego zgadzamy się z włoskim rządem – powiedział Robert Carey agencji Bloomberga. W ciągu 12 miesięcy 2022 roku z usług lotniczych mediolańskiego portu skorzystało 7 719 963 pasażerów, co oznacza wzrost o 79,23 proc. w porównaniu do roku 2021. Wtedy port odprawił 4 307 341 podróżnych.
Węgierskie linie lotnicze obsługują obecnie tylko jedno połączenie z portu lotniczego Linate a jest nim sycylijska Katania. Udział rynkowy Wizz Aira w tym porcie lotniczym wynosi około cztery proc. ITA Airways są obecnie dominującym przewoźnikiem. Port Linate jest lotniskiem preferowanym przez osoby podróżujące służbowo ze względu na bliższe położenie od centrum Mediolanu niż port Malpensa.
– Mam nadzieję, że Komisja Europejska przełamie monopol Lufthansy z ITĄ na lotnisku Linate. – powiedział Carey w rozmowie z „La Repubblica”. Dyrektor generalny Wizz Aira dodał, że włoskie linie „już dziś, posiadają ponad 60 proc. slotów”, co w ocenie Wizz Aira zaburza wolny rynek.
Odsetek Lufthansy w przyznanych lotniskowych slotach wynosi osiem proc. Wydanie przez unijny organ antymonopolowy zezwolenia na przejęcie przez niemieckie linie 41 proc. akcji spowoduje, że udział Lufthansy i ITA Airways w rynku lotniczym portu Linate wyniesie aż 68 proc. Dla Wizz Aira jest to „szaleństwo”, które wyrządza szkody wolnemu rynkowi. Trzeba powiedzieć, że taka liczba slotów w praktyce oznacza, że traktatowa zasada konkurencyjności rynku jest nieznaczącym nic zapisem prawnym.
– Im więcej konkurencji, tym lepsze są usługi, a ceny biletów niższe – zauważył Carey, który opowiada się za zmniejszeniem udział w rynku Lufthansy do 45 proc. W takim przypadku „20 samolotów innych linii lotniczych zyskałoby prawo do lotów na Linate”, a pasażerom zaoferowano by przystępne ceny przelotów.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.