Wizz Air będzie musiał dostosować swoją politykę konsumencką w Austrii po tym, jak Sąd Najwyższy tego kraju orzekł, że 111 klauzul regulaminowych niskokosztowego przewoźnika jest niezgodnych z lokalnym prawem. Nielegalne są m.in.: opłaty pobierane za odprawę na lotnisku i generowanie voucherów bez zgody pasażerów.
Pionierem „taniego” latania są amerykańskie linie lotnicze Southwest, których niskokosztowy model zaadoptowali m.in. popularni w Europie, w tym w Polsce, przewoźnicy, tacy jak Ryanair i Wizz Air. Choć „tanie” latanie to przeszłość (normalnością jest, że rosnące koszty przerzucane są na pasażerów; linie lotnicze nigdy wyższych kosztów nie opłacają z notowanych zysków), to elementy takiego modelu zaczęli implementować tradycyjni przewoźnicy.
Polityka przewozowa linii lotniczych rodem z Irlandii i Węgier nie jest szczególnie prokonsumencka. Pasażer kupując bilet otrzymuje – jedynie lub aż – miejsce siedzące, a jeśli podróżny chce zajmować „wymarzony” fotel np. przy oknie lub przejściu, to konieczne jest uiszczenie dodatkowej opłaty. Podobnie jest z przewozem większego bagażu podręcznego, a o rejestrowanym już nie wspominając. Ryanair i Wizz Air pobierają także opłaty za odprawę w porcie lotniczym wylotu.
Niezadowoleni pasażerowie lub organizacje zajmujące się ochroną praw konsumenckich co jakichś czas pozywają owe linie lotnicze, zarzucając przewoźnikom stosowanie klauzul abuzywnych, czyli zapisów regulaminowych, które nie są zgodne z lokalnym prawodawstwem. Tak było w Austrii, gdzie pozew Izby Pracy przeszedł wszystkie możliwe instancje, kończąc się wyrokiem Sądu Najwyższego.
Najwyższy sąd federalny w strukturze austriackiego sądownictwa powszechnego orzekł, że 111 zapisów regulaminowych niskokosztowych linii lotniczych jest niezgodnych z lokalnym prawem. Nielegalna była/jest praktyka węgierskiego przewoźnika polegająca na zwracaniu kosztów biletów za anulowane loty w formie środków „WIZZ” bez pisemnej zgody pasażerów. Sąd Najwyższy Austrii orzekł także, że niezgodne z prawem było/jest pobieranie od pasażerów opłaty w wysokości 40 euro za dokonanie odprawy na lotnisku.
Po wydaniu orzeczenia, od którego nie przysługuje apelacja, wszystkie opłaty za odprawę w austriackich portach lotniczych uiszczone od 2018 r. muszą zostać zwrócone pasażerom, zostaną zwrócone, a wygasłe vouchery „WIZZ” mają zostać zastąpione nowymi voucherami, które będą ważne przez pięć lat od daty ponownego wydania. Zmiany polityki dotyczą wszystkich pasażerów zamieszkałych w Austrii i są ważne co najmniej do 31 grudnia 2027 roku. Wizz Air „akceptuje orzeczenie sądu i podejmie odpowiednie działania”.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.