Wizz Air ogłosił dziś (4 września) po raz kolejny nową trasę z mediolańskiego lotniska Malpensa do Abu Zabi, która wystartuje latem przyszłego roku. Będzie to także pierwsza trasa jaką obsłużą nowe airbusy A321XLR węgierskiego przewoźnika - poinformował portal Aeronews Global.
Już w przyszłym roku linia Wizz Air powita nowy typ airbusów z rodziny A320neo -
A321XLR. Dostawa pierwszego samolotu tego typu spodziewana jest w II kwartale 2025 r. Wizz będzie także pierwszym low costem, który odbierze nowe airbusy XLR.
A321XLR numer jeden dla Wizza będzie bazował na lotnisku Mediolan-Malpensa gdzie 2 czerwca 2025 r. zainauguruje nową trasę pomiędzy Mediolanem a Abu Zabi. Decyzja o zbazowaniu maszyny XLR w Mediolanie odzwierciedla zaangażowanie Wizz Aira we wzmocnienie włoskiej siatki połączeń i rozszerzenie jej zasięgu. Rejsy będą trwać około 6,5-7 godzin i będą obsługiwane codziennie według następującego rozkładu lotów (czasy lokalne):
-
W6 7060 MXP-AUH 10.25-19.00 (6h35m) (1234567)
-
W6 7059 AUH-MXP 20.00-1.20+1 (7h20m) (1234567)
Warto dodać, że nowa trasa miała zostać zainaugurowana rok temu, ale wtedy, na dwa miesiące przed jej startem, Wizz wycofał się z tego pomysłu. Prawdopodobnie chodziło o brak dostępności floty przez spore uziemienia maszyn A321neo w związku z problemami z silnikami Pratt & Whitney.
- Airbus A321XLR jest najbardziej opłacalnym samolotem w swojej klasie, a biorąc pod uwagę zwiększone możliwości zasięgu, umożliwia Wizz Airowi łączenie najdalszych miejsc docelowych w swojej sieci i dalsze jej rozszerzanie, łącząc kultury i kontynenty. Cieszymy się, że możemy odblokować bezkonkurencyjne ceny dla naszych klientów na nowo ogłoszonej trasie do Abu Zabi, oferując jednocześnie najbardziej zrównoważoną opcję latania. Już teraz latamy na kilku 5-6 godzinnych trasach, a XLR rozszerzy naszą wyjątkową ofertę na 7-8 godzinne loty - powiedział József Váradi, szef Wizz Air, przemawiając dziś na konferencji prasowej w Mediolanie.
Flota grupy Wizz Air
Obecnie flota całego Wizz Air Holdings, w skład którego wchodzą linie Wizz Air, Wizz Air Abu Dhabi, Wizz Air Malta oraz Wizz Air UK, to 224 airbusy: 41 A320, sześć A320neo, 41 A321, 135 A321neo oraz jeden A330F obsługiwany dla rządu Węgier.
Przewoźnik obecnie oczekuje na dostawę 330 airbusów: 13 A320neo, 270 A321neo oraz 47 A321XLR.
Airbus A321XLR
Nowy airbus A321XLR został ogłoszony podczas
Paris Air Show w 2019 r. Samolot ma być bardziej ekologiczny i pozwoli zaoszczędzić 30 proc. paliwa na pasażera. A321XLR posiada większą o 4 tony maksymalną masę startową MTOW (101 ton), dlatego jego podwozie również zostało przeprojektowane. Maszyna ma także zwiększony zasięg do 4 700 mil morskich (8 797 km) w porównaniu do zasięgu A321LR (4 000 mil morskich – 7408 km). W typowej dwuklasowej konfiguracji samolot będzie mógł zabrać na pokład od 180 do 220 pasażerów, natomiast w trzyklasowej maksymalnie do 200 pasażerów. Więcej na temat tego samolotu w naszych artykułach "
Airbus A321XLR. Nadzieja dla regionalnych lotnisk i tras o niższym LF?" oraz "
Pierwszy lot techniczny airbusa A321XLR z Hamburga (zdjęcia)".
Łącznie 130 firm leasingowych i linii zamówiło 10 578 maszyn z rodziny A320neo: 67 A319neo, 4 035 A320neo, 6 476 A321neo, co daje około 63 proc. rynku wąskokadłubowego dla samolotów powyżej 140 miejsc. Wśród zamówień A321neo, 550 samolotów to A321XLR. Do tej pory Airbus dostarczył 3 482 maszyny z rodziny A320neo: 19 A319neo, 2 036 A320neo oraz 1 427 A321neo.