Rok 2024 dla Wizz Aira nie jest łatwy, albowiem ponad 40 wąskokadłubowych airbusów musiało zostać uziemionych, co skutecznie zahamowało wzrost działalności. Mimo niesprzyjających warunków, niskokosztwiec zaoferuje w sezonie letnim więcej siedzeń niż rok wcześniej. Wzrost oferowania będzie jednocyfrowy i wyniesie dwa proc.
Silniki turbinowe Pratt&Whitney GTF PW1100G-IM i PW1400G-IM stosowane w airbusach z rodziny A320neo zostały wyprodukowane z wadliwych podzespołów, co wymusiło uziemienie na całym świecie setek nowych samolotów, gdyż sprawdzonych musi zostać nie 1 200 a 3 000 jednostek napędowych. Ww. silniki są jednym z dwóch zestawów silników oferowanych dla wąskokadłubowych maszyn francuskiego producenta statków powietrznych. Klienci (linie lotnicze) mogą się również zdecydować się na wybór jednostek napędowych innego producenta – CFM International, lecz większość przewoźników decyduje się na wybór silników wyprodukowanych przez brytyjski koncern.
Tak zrobil Wizz Air, dla którego problemy z silnikami są „kosztowne”. Z realizacji regularnych operacji węgierskiego niskokosztowca wyłączone zostało 44 samolotów. Aż 24 wąskokadłubowe maszyny zostały zaparkowane w bydgoskim porcie lotniczym Szwederowo. Kolejne 15 samolotów jest zaparkowanych na lotnisku w czeskiej Ostrawie. Trzy kolejne maszyny przebywają na płycie postojowej portu w Katowicach. Po jednym samolocie Wizz Air zaparkował w Abu Zabi i Madrycie.
Minimalny wzrost operacji
Wyłączenie ze służby ponad 40 samolotów utrudnia prowadzenie regularnych operacji, zwłaszcza w sezonie letnim, w którym przypadła doroczny szczyt przewozów lotniczych. Okres letni jest to czas, w którym linie lotnicze „żyłują” swoje samoloty, aby wykonane zostało jak najwięcej rotacji, które przełożą się zarobienie gotówki, która np. poprawi płynność finansową.
Na całym świecie uziemione jest obecnie ponad 400 samolotów z rodziny A320neo, lecz linie lotnicze starają się zrobić wszystko, aby strata podaży foteli i lotów była mniejsza niż jest to konieczne. Przewoźnicy pozyskują w formule dry/wet-leasingu dodatkowe, używane samoloty lub odbierają nowe maszyny. Flota samolotów Wizz Air liczy obecnie 204 samoloty i stale się powiększa o większe A321neo.
2024 rok trudniejszy niż 2023
Dla Wizz Aira rok 2024 jest trudniejszy, a mimo to w sezonie letnim linie lotnicze z Grupy Wizz Aira udostępnią więcej foteli niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Z danych serwisu Cirium wynikać że w okresie od początku kwietnia do końca września br. Niskokosztowe linie zaoferują 36,74 mln foteli, podczas gdy w roku 2023 liczba oferowanych w wolnej sprzedaży siedzeń wyniosła 36,04 mln. Wzrost rok do roku będzie skromny i wyniesie 1,94 proc.
Mimo wszystko: lepsze dla przewoźnika jest zanotowanie wzrostu niż konieczność zaraportowania spadku oferowania. W br. o 3,05 proc. wzrośnie również liczba operacji wykonywanych przez samoloty nowej generacji, które cechują się poprawioną ekonomiką paliwową, jak i kosztową.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.