Linie Wizz Air poinformowały w środę (2 sierpnia) o potwierdzeniu zakupu 75 airbusów A321neo. Kolejne zamówienie przewoźnika zwiększyło liczbę kupionych odrzutowców Airbusa do 434 maszyn z rodziny A320neo, a dla całej rodziny A320 Wizz do 565 samolotów.
Wizz Air został klientem Airbusa w 2004 r. Od tego czasu linia zamówiła łącznie 565 samolotów z całej rodziny A320. Dostawy nowego zamówienia A321neo wstępnie zaplanowano w okresie 2027-2029.
- Nowe zamówienie jeszcze bardziej umacnia swoją pozycję największego operatora rodziny A321neo w Europie i na Bliskim Wschodzie. Ponad połowa naszej floty to już samoloty z rodziny neo. Niezrównana wydajność ekonomiczna A321neo i wyjątkowo niski ślad węglowy podkreślają nasze zaangażowanie w zapewnianie naszym klientom przystępnych cenowo i zrównoważonych opcji podróży. Cieszymy się wieloletnim strategicznym partnerstwem z Airbusem i jesteśmy jednym z największych na świecie portfeli zamówień obejmujących ponad 350 samolotów neo - powiedział József Váradi, prezes Wizz Aira.
Flotę 500 maszyn neo linia chce osiągnąć pod koniec 2028 r. Ponad 450 maszyn będą to większe A321neo. Podobnie jak obecnie użytkowane samoloty, nowo zamówione A321neo zabiorą na pokład 239 pasażerów w konfiguracji jednej klasy podróży.
- Dzięki kierownictwu Józsefa, Wizz Air stale się rozwijał, stając się potężną linią na europejskim niebie i doskonałym partnerem dla Airbusa. Inwestycja w A321neo jest solidnym fundamentem strategii dalszej ekspansji Wizz Air. Dziękujemy wszystkim w Wizz Air za ich zaufanie do naszego partnerstwa i naszych produktów - powiedział Christian Scherer, dyrektor handlowy Airbus i szef Airbus International.
Flota grupy Wizz Air
Obecnie flota całego Wizz Air Holdings, w skład którego wchodzą lini Wizz Air, Wizz Air Abu Dhabi, Wizz Air Malta oraz Wizz Air UK, to 185 airbusów: 42 A320, sześć A320neo, 41 A321, 95 A321neo oraz jeden A330F obsługiwany dla rządu Węgier.
Przewoźnik obecnie oczekuje na dostawę 427 airbusów: 13 A320neo, 367 A321neo oraz 47 A321XLR.
Rodzina A320neo
Rodzina samolotów A320neo jest oszczędniejszą wersją A320ceo, która zużywa prawie 15-20 proc. mniej paliwa, co daje około 3800-4000 ton mniej emisji CO2 w całym roku przypadającej na jeden samolot. Silniki napędzające maszynę są cichsze, a zredukowane koszty operacyjne dają możliwość wydłużonego przelotu o 950 km (500 mil) lub przewiezienia do 2 ton ładunku więcej niż dotychczas. Łącznie 130 firm leasingowych i linii zamówiło 9568 maszyn z rodziny A320neo (92 A319neo, 4313 A320neo, 5163 A321neo), to około 62 proc. rynku wąskokadłubowego dla samolotów powyżej 140 miejsc.