Partner serwisu
Pasażer i linie lotnicze

Wizz Air żyłuje airbusy! Samoloty latają więcej niż wcześniej

Dalej Wstecz
Data publikacji:
27-05-2024
Ostatnia modyfikacja:
24-05-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RL

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER I LINIE LOTNICZE
Wizz Air żyłuje airbusy! Samoloty latają więcej niż wcześniej
fot. Anna Zvereva, CC BY-SA 2.0 DEED, flickr.comAirbus A320 w barwach Wizz Air
Wizz Air zwiększył o ponad godzinę dzienne wykorzystanie swoich samolotów! W ciągu 12 miesięcy roku fiskalnego 2024 airbusy z rodziny A320 spędzały w powietrzu średnio 12 godzin i 25 minut blokowych dziennie, podczas gdy rok wcześniej było to 11 godzin i 8 minut. Większe wykorzystanie operacyjne samolotów związane jest w koniecznością w wykrytą wadą silników Pratt&Whitney i uziemieniem prawie 50 wąskokadłubowców nowej generacji.

Ostatnie tygodnie dla Wizz Aira są z gatunku tych ciężkich. Montowane w airbusach z rodziny A320neo silniki turbinowe Pratt&Whitney okazały się wadliwe wyprodukowane. Wady silników wynikają z produkcji kilku części z zanieczyszczonego proszku metalicznego. Te specyficzne elementy są bardziej podatne na korozję i mogą powodować pęknięcia w przekładniowych silnikach turbowentylatorowych, co jest dużym zagrożeniem dla bezpieczeństwa operacji lotniczych.

Węgierskie linie lotnicze musiały podjąć decyzję o uziemieniu kilkadziesiąt wąskokadłubowych samolotów francuskiej produkcji. Część maszyn została zaparkowana na lotnisku w Bydgoszczy, jak również w porcie lotniczym w czeskiej Ostrawie czy Abu Zabi. Obecnie Wizz Air wyłączył z czynnej służby 47 samolotów. W szczycie sezonu letniego, który jest najbardziej pracowitym i zyskownym okresem roku, przewoźnik prognozuje mieć uziemionych 50 maszyn.

Uziemienie tak dużej liczby samolotów wiązało się z ograniczeniem letniego programu lotów; linie zawiesiły realizację lotów na ponad 20 trasach. Cięcia siatki połączeń wciąż trwają; kilka dni temu przewoźnik podjął decyzję o zawieszeniu rejsów Katowice – Tel Awiw. Aby zaradzić spadkowi oferowania, zarząd Wizz Aira podjął kroki zaradcze. Jednym z nich było pozyskanie w formule wet-leasingu trzech boeingów 737-800NG od ukraińskich linii lotniczych SkyUp. Jedna maszyna stacjonuje w Warszawie. Flota Wizz Aira „wzbogaciła się” tymczasowo o trzy leciwe A320 i jednego A321ceo. Co ciekawe, dwa A320 (HA-LWM i HA-LWE) latały już wcześniej latały dla węgierskiego operatora, lecz przewoźnik oddał stare samoloty lessorowi.

Za drugi środek zaradczy można uznać większe wykorzystanie godzinowe posiadanych samolotów. Robią tak zarówno tradycyjne, jak i niskokosztowe linie lotnicze. Dzieje się to z prostej przyczyny: im więcej samolot lata, tym więcej zarabia. Stacjonowanie – krótsze bądź dłuższe – statku powietrznego na płycie lotniskowej oznacza wielomilionowe straty. W roku obrachunkowym 2024, który zakończył się dla węgierskich linii lotniczych zyskiem rzędu 366 mln euro, airbusy przewoźnika spędzały w powietrzu średnio 12 godzin i 25 minut blokowych dziennie, podczas gdy rok wcześniej było to 11 godzin i 8 minut. Dzienne wykorzystanie samolotów wzrosło aż o jedną godzinę i 17 minut dłużej, co można uznać za bardzo dobry wynik operacyjny.

W obecnej sytuacji, jeśli Wizz Air zacznie „żyłować” swoje airbusy jeszcze bardziej, podróżni będą mogli liczyć na dodatkowe połączenia krótkodystansowe w godzinach wieczornych.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Wizz Air powrócił do zysków!

Biznes i przemysł

Wizz Air powrócił do zysków!

Mateusz Kieruzal 24 maja 2024

Ryanair poleca kierunki na długi weekend i dzień dziecka

Pasażer i linie lotnicze

Norwegian stawiają mocniej na Szwecję. Nowe kierunki jesienią

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Olsztyn-Mazury: Kwiecień dużo słabszy niż przed rokiem

Infrastruktura i lotniska

Olsztyn-Mazury: Kwiecień dużo słabszy niż przed rokiem

Redakcja/inf. pras. 23 maja 2024

Airbus testuje nowe technologie wspomagania pilotów

Biznes i przemysł

Nowe kierunki i debiut easyJet w Afryce Zachodniej

Pasażer i linie lotnicze

Pozostałe z wątku:

Wizz Air powrócił do zysków!

Biznes i przemysł

Wizz Air powrócił do zysków!

Mateusz Kieruzal 24 maja 2024

Ryanair poleca kierunki na długi weekend i dzień dziecka

Pasażer i linie lotnicze

Norwegian stawiają mocniej na Szwecję. Nowe kierunki jesienią

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Olsztyn-Mazury: Kwiecień dużo słabszy niż przed rokiem

Infrastruktura i lotniska

Olsztyn-Mazury: Kwiecień dużo słabszy niż przed rokiem

Redakcja/inf. pras. 23 maja 2024

Airbus testuje nowe technologie wspomagania pilotów

Biznes i przemysł

Nowe kierunki i debiut easyJet w Afryce Zachodniej

Pasażer i linie lotnicze

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5