Rząd Włoch wpompuje kapitał o wartości co najmniej 3 mld euro w swojego narodowego przewoźnika lotniczego, Alitalię. Linie zostały znacjonalizowane w wyniku trwających od lat problemów finansowych.
Alitalia przetrwała 11 lat trudnego, prywatnego zarządzania i trzy nieudane próby restrukturyzacji. Kryzys, spowodowany pandemią koronawirusa, który zniszczył globalny przemysł lotniczy, tylko zaostrzył sytuację włoskich linii lotniczych. Teraz rząd włoski daje przewoźnikowi kolejną szansę.
Pod kontrolą państwa Alitalia ma położyć nacisk głównie na trasy dalekodystansowe i zawrzeć nowe sojusze transatlantyckie – przekazał minister przemysłu Stefano Patuanelli, podczas zgromadzenia włoskiego Senatu. Jak dodał, że rząd dołoży wszelkich starań, aby chronić obecny poziom zatrudnienia w linii lotniczej.
Włoski rząd ma oficjalnie przejąć kontrolę nad Alitalią od czerwca 2020 roku. Okazuje się więc, że kryzys związany z pandemią koronawirusa, dotykający obecnie przemysł transportu lotniczego na całym świecie, zadziała na korzyść włoskiego przewoźnika.
Nacjonalizacja przewoźnika, który obecnie zatrudnia 11 tys. osób, zakończyła trzy lata bezskutecznych prób sprzedaży i negocjacji. Lufthansa, Delta Air Lines i EasyJet oraz państwowa spółka kolejowa Ferrovie Dello Stato tymczasowo wykazały zainteresowanie linią lotniczą przed rezygnacją. Twierdząc, że potencjał znalezienia nabywcy w kontekście pandemii koronawirusa COVID-19 jest prawie zerowy, włoski rząd postanowił
renacjonalizować Alitalię.
Więcej o problemach Alitalii piszemy w specjalnym wątku
Sprzedaż Alitalii.