Włoski rząd rozważa udział krajowej spółki kolejowej Ferrovie dello Stato i publicznego banku inwestycyjnego Cassa Depositi e Prestiti w planach utrzymania upadłości Alitalii w rękach Włochów – poinformowały lokalne media.
Włoski przewoźnik narodowy ogłosił upadłość w maju ubiegłego roku, gdy na Półwyspie Apenińskim zaczęły na większą skalę rozwijać się linie niskokosztowe. Od tamtego momentu trwa żmudny proces znalezienia dla Alitalii inwestora; żmudny, bo równolegle Włosi musieli zmierzyć się z problemami na arenie politycznej – po marcowych wyborach, nowy rząd włoski udało się utworzyć dopiero w czerwcu. Dla Alitalii oznaczało to miesiące impasu.
Obecny plan rządu, by ożywić Alitalię, nabiera kształtu. Ideą jest rozwiązanie „całkowicie włoskie”, które może zabezpieczyć miejsca pracy i przywrócić pozycję krajowego przewoźnika lotniczego. W lipcu nowy minister transportu i infrastruktury, Danilo Toninelli, stwierdził, że chce, aby 51% aktywów Alitalii pozostało we włoskich rękach, reszta byłaby w posiadaniu „silnego inwestora”.
Media na Półwyspie Apenińskim spekulują, że upadające linie lotnicze może przejąć narodowa spółka kolejowa, Ferrovie dello Stato i publiczny bank inwestycyjny, Cassa Depositi e Prestiti. Pod uwagę brana jest również Poczta. Stanowiska partii Liga i Ruchu Pięciu Gwiazd są coraz bardziej przychylne temu projektowi. Partie zgodziły się rozpocząć pracę nad przewoźnikiem, chcąc utworzyć zupełnie „nowy” z udziałem spółek publicznych. Partner przemysłowy nie jest w tej chwili priorytetem: Liga i Ruch Pięciu Gwiazd planują się na tym skoncentrować później. Opcja uruchomienia kolejnego przetargu zostanie na razie zawieszona.
Toninelli zdymisjonował w lipcu zarząd Ferrovie dello Stato, twierdząc, że jego partia chce zerwać z przeszłością. Dodał również, że ważne postanowienia względem Alitalii powinny zapaść we wrześniu lub październiku.
Kupnem Alitalii zainteresowana była Lufthansa, której oferta jeszcze wiosną określana była jako
„najbardziej obiecująca”. Poza niemieckim gigantem oferty na kupno włoskiego przewoźnika złożyły również brytyjskie tanie linie lotnicze easyJet, Wizz Air i Cerberus Capital Management. Jednak, jak poinformował Reuters, żadna ze złożonych ofert nie spotkała się z aprobatą włoskich władz. Więcej o sprzedaży Alitalii piszemy
tutaj.