– Zarówno Turkish Airlines jak i porty lotnicze: w Balicach i Pyrzowicach, prowadziły rozmowy handlowe uwzględniając regulację i ograniczenia zawarte w umowie bilateralnej między Polską a Turcją. Ostatecznie dokonano wyboru kierując się rozwiązaniami biznesowymi, mając na uwadze potencjał rozwojowy zainteresowania połączeniami ze strony pasażerów zarówno przylatujących jak i wylatujących z Polski – wyznał w rozmowie z Rynkiem Lotniczym Radosław Włoszek, prezes zarządu Kraków Airport.
Mateusz Kieruzal, Rynek Lotniczy: Z Krakowa będzie można w końcu polecieć bezpośrednio do Stambułu.
Radosław Włoszek, prezes zarządu Kraków Airport: Tak, w sezonie Lato 2023 – pierwszy raz w historii krakowskiego lotniska – uruchomiona zostanie trasa Kraków – Stambuł. Jest to informacja, która bardzo nas cieszy, ale jestem przekonany, że przede wszystkim cieszy pasażerów Krakowa i regionu. Stambuł to znakomite miejsce na wakacje, ale także do dalszego podróżowania po Turcji, czy też w najodleglejsze miejsca w Azji.
Jak Pan Prezes skomentuje sukces krakowskiego portu?
Od dekady krakowskie lotnisko starało się o uruchomienie połączenia pomiędzy Krakowem a Stambułem. Patrząc z perspektywy Turkish Airlines, czyli naszego partnera, Kraków to największy jak dotąd bezpośrednio nieobsługiwany rynek w tej części Europy Jednocześnie, w ciągu roku już dziś odbywa się pomiędzy Krakowem a Stambułem, ponad 12 tysięcy podróży lotniczych indywidualnych pasażerów, choć wciąż z wykorzystaniem oferty lotnisk przesiadkowych.
Zarządzany przez Pana port walczył od bardzo długiego czasu o loty do największego miasta Turcji. Lecz zawsze na przeszkodzie stawała bilateralna umowa. Co się stało, że od końca kwietnia pasażerowie zyskają połączenie do Turcji?
Wypracowywanie ostatecznych rozwiązań jest zwykle czasochłonne. Nie inaczej w przypadku ustaleń dotyczących połączeń do Stambułu. Dopiero na ich podstawie decyzje podejmują regulatorzy rynku lotniczego. Co najważniejsze nowa oferta Kraków Airport to dobra wiadomość dla pasażerów. PLL LOT jako pierwszy przewoźnik poinformował, że będzie oferować od 27 kwietnia takie rejsy. Dzień później uzyskaliśmy potwierdzenie od Turkish Airlines, że również tureckie linie będą oferować rejsy na trasie Stambuł - Kraków - Stambuł.
Czy jest to sytuacja, którą można porównać do losu wygrywającego na loterii?
Najważniejszy dla linii lotniczych, ale i dla portów, jest pasażer i jego oczekiwania oraz potrzeby. Na ich podstawie wypracowujemy ofertę, która pozwoli wymienionym podmiotom gospodarczym na osiąganie dobrych wyników finansowych. Stambuł oferuje pasażerom Kraków Airport szereg możliwości przesiadkowych na dalsze loty. Organizację podróży ułatwia fakt, że operacje PLL LOT oraz Turkish Airlines odbywają się na zasadach codeshare. W ramach tych zasad jedna linia lotnicza przewozi pasażerów z biletami wystawionymi przez drugą linię lotniczą. Współpraca ta pozwala na zaoferowania pasażerom szerszego wachlarza tras, niż byłoby to możliwe w przypadku pojedynczej linii lotniczej, co jest bardzo istotne przy tak rozbudowanej siatce Turkish Airlines w Stambule, ale również bogatej ofercie lotniska w Krakowie, które w sezonie letnim 2023r. oferuje 144 regularnych połączeń.
Ilu pasażerów w ostatnich latach poleciało z Balic przez jakiś hub (Amsterdam, Frankfurt czy Warszawę) do Stambułu?
W ciągu ostatnich lat, a zwłaszcza w okresie przed pandemią, obserwujemy dwucyfrową dynamikę wzrostu tych wartości: ponad 12 tysięcy pasażerów. Pasażerowie udający się do Stambułu wybierali najczęściej, jako port przesiadkowy, warszawski Chopin Airport. Gdy jednak mówimy o liczbie pasażerów, którzy będą mogli dotrzeć bezpośrednio z Krakowa do dużego międzykontynentalnego hubu w Stambule, to należy tu mieć na uwadze nie tylko Stambuł jako ostateczną destynację, ale też możliwości korzystania z oferty Turkish Airlines w celu kontynuowania podróży lotniczej do bardziej oddalonych i dziś niedostępnych destynacji. Te właśnie dane, odnoszące się do prognozowanych wartości ruchu pasażerskiego miały decydujące znaczenie przy podejmowaniu decyzji o uruchomieniu połączeń. Pyrzowickie lotnisko miało zyskać rejsy Turkish Airlines.
Zarówno Turkish Airlines jak i porty lotnicze: w Balicach i Pyrzowicach, prowadziły rozmowy handlowe uwzględniając regulację i ograniczenia zawarte w umowie bilateralnej między Polską a Turcją. Ostatecznie dokonano wyboru kierując się rozwiązaniami biznesowymi, mając na uwadze potencjał rozwojowy zainteresowania połączeniami ze strony pasażerów zarówno przylatujących jak i wylatujących z Polski.
Jak Pan myśli, co zadecydowało, że zarówno PLL LOT i Turkish Airlines oferują połączenie do Stambułu?
W branży lotniczej weryfikatorem trafności podejmowanych decyzji handlowych jest pasażer, jego potrzeby i jego oczekiwania. Nie inaczej w przypadku połączeń lotniczych z Krakowa do Stambułu, Wciąż mamy do czynienia z konkurencyjnym rynkiem przewozów lotniczych odbudowującym się stopniowo po trudnym dla całej branży okresie pandemii. Decyzje dotyczące zwiększenia częstotliwości, a tym bardziej uruchomienia nowego połączenia lotniczego, są podejmowane w oparciu o wskaźniki takie jak wysokość potencjalnych przychodów i rentowność planowanego połączenia lotniczego. Te zaś możemy prognozować uwzględniając wiedzę o dotychczasowych wyborach i decyzjach pasażerów korzystających z oferty przesiadkowej krakowskiego lotniska. W ofercie krakowskiego lotniska znajdują 144 połączenia się dziś realizowanych przy współpracy z ponad 20 przewoźnikami w tym z PLL LOT. Dołączenie nowych połączeń i nowych przewoźników do tego bogatego portfolio jest potwierdzeniem wysokiej pozycji Kraków Airport na mapie europejskich regionalnych portów lotniczych.
Turkish Airlines co pół roku upublicznia listę destynacji, o które wzbogaci się już bardzo rozległa siatka połączeń tego tureckiego przewoźnika. Czy dostawaliście sygnały, że Turkish Airlines mogą w być zainteresowani lotami do Krakowa?
Turkish Airlines wielokrotnie wyrażał zainteresowanie lataniem do Krakow Airport, a potwierdzeniem tego były również oficjalne komunikaty prasowe. Jesteśmy w bieżącym kontakcie z przedstawicielami Turkish Airlines. Także na bieżąco wykonywaliśmy i wykonujemy wszystkie audyty, których przewoźnicy lotniczy oczekują od lotniska. Linie i lotniska stale współpracują ze sobą, szukają najlepszych rozwiązań i dostosowują swoje biznesowe decyzje do aktualnej sytuacji w każdym porcie i na każdym połączeniu, uwzględniając potencjał turystyczny i biznesowy danego rynku, a w tym przypadku również w zakresie ruchu przesiadkowego.
W jakie grupy docelowe pasażerów będą celować linie? Podróżujących biznesowo, turystycznie?
Siatka krakowskiego lotniska pozwala zaoferować bardzo ciekawe połączenie dla każdego pasażera, w tym pasażera biznesowego. Kraków dziś to bardzo ważny punkt biznesowy Europy i świata. O sile turystycznej Krakowa, jako marki znanej i rozpoznawalnej na całym świecie, nikogo w Polsce nie trzeba przekonywać. Kraków i Stambuł to dwa bardzo bogate w wielowiekową historię ośrodki kultury, nauki, ale przede wszystkim gospodarki.
Czy w tej sytuacji salonik biznesowy w strefie non-Schengen będzie ponownie otwarty?
W wyniku podjętych działań ponad dwukrotnie zwiększyliśmy powierzchnię nowego salonu business Lounge i obecnie oferujemy prawie 1000 m2 dla wszystkich pasażerów oraz obsługę VIP w terminalu vipowskim
Na koniec, czy wisienką na torcie oferty portu w Balicach, byłyby loty Qatar Airways do Dohy?
Cały czas pracujemy nad odbudową siatki połączeń Kraków Airport po latach pandemii i nieustannie widzimy ogromny potencjał rozwojowy rynków Bliskiego Wschodu. Obecnie Kraków Airport posiada bezpośrednie połączenie do Dubaju i Abu Zabi. Decyzje przewoźników zwiększających swoje oferowanie w tych portach oraz dane dotyczące kierunków i dynamiki rozwoju rynku lotniczego, potwierdzają duży potencjał rozwojowy również w zakresie pozyskiwania nowych przewoźników i otwierania nowych rynków w tym regionie.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.