Radni sejmiku województwa podlaskiego zwiększyli z 8 do 16 mln zł kwotę, która w przyszłym roku przeznaczona zostanie na budowę pasa startowego na lotnisku Krywlany. Kwota powinna wystarczyć, by miasto pozytywnie rozstrzygnęło przetarg.
Przetarg na budowę utwardzanej drogi startowej na lotnisku w Krywlanach ogłoszono w lipcu. Okazało się jednak, że oferenci na realizację inwestycji chcą więcej, niż przewidziano w budżecie. Najtańszą ofertę, choć nadal znacznie przekraczającą budżet założony na ten cel przez miasto, złożyło polsko-litewskie konsorcjum firm: B.K. Tras Roboty Drogowe Borsukiewicz s.j. (lider konsorcjum), PPU Drabent Maria Drabent i Jacek Drabent s.j., Projekt Plus sp. z o.o. oraz UAB Siauliu Plentas sp. z o.o. Firmy zaoferowały za wykonanie zadania około 44 mln zł. Drugą ofertę złożył Budimex, proponując około 62 mln zł.
PiS za lotniskiem regionalnym
We wrześniu zaczęto poszukiwania brakujących pieniędzy w budżecie województwa i miasta. Marszałek Maciej Żywno zaoferował wsparcie budowy kwotą 8 mln zł. Kolejne 8 mln zł, niezbędne do realizacji inwestycji, miało dołożyć miasto. Tyle, że decyzja w tej sprawie została odłożona. Wreszcie województwo zdecydowało się wygospodarować brakującą kwotę. Jak wyjaśnił przewodniczący sejmiku województwa podlaskiego Jarosław Dworzański, o wsparcie dla inwestycji wnioskował zarząd województwa i rządząca w samorządzie regionu koalicja PSL-PO. Na wrześniowej sesji przeciwko finansowaniu inwestycji wystąpili radni PiS argumentując, że są za tym, by powstało lotnisko regionalne jak i lotniska lokalne. Jednak radni mają wątpliwości, jak te 16 mln zł zostanie wydane i czy skorzystają z tego mieszkańcy.
Marszałek województwa Jerzy Leszczyński (PSL) przypomniał, że zadeklarował wsparcie budowy lotniska w Białystoku i Suwałkach już w styczniu 2017 roku. Dodał również, że budowę lotniska lokalnego popierają przedsiębiorcy.
Lotnisko dla małych samolotów
Zadanie przetargowe polega na wykonaniu dokumentacji projektowej (wykonawczej), niezbędnej do przeprowadzenia robót budowlanych oraz wykonanie robót budowlanych, polegających na przebudowie i rozbudowie lotniska Krywlany wraz z budową i przebudową niezbędnej infrastruktury technicznej.
Wybrany wykonawca będzie również zobowiązany do sporządzenia aktualizacji dokumentacji rejestracyjnej lotniska Białystok-Krywlany oraz dokumentacji AIP. Przy wyborze wykonawcy miasto będzie kierowało się kryterium ceny (60%), gwarancji (20%) oraz doświadczenia (20%). Wadium, jakie zobowiązują się wpłacić oferenci wynosi 800 tys. zł.
Lotnisko w Krywlanach będzie przystosowane do obsługi samolotów pasażerskich zabierających do 50 pasażerów. Z portu korzystać będą lotnicze ośrodki szkoleniowe, właściciele prywatnych statków powietrznych, lotnicze pogotowie ratunkowe oraz lotnicze służby państwowe. Początkowo port obsługiwać będzie 1-2 tys. operacji lotniczych.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.