Partner serwisu
Biznes i przemysł

Wojna celna uderza w Boeinga. Samoloty mocno podrożeją?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
20-03-2025
Ostatnia modyfikacja:
17-03-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Wojna celna uderza w Boeinga. Samoloty mocno podrożeją?
Fot. BoeingBoeing 787
Ceny jednostkowe samolotów Boeinga mogą wzrosnąć nawet o 40 milionów dolarów. Duży wzrost cen – pokłosie napięć handlowych, wywołanych cłami nałożonymi przez administrację Donalda Trumpa – zakłada dyrektor generalny AerCap, największej na świecie firmy zajmującej się leasingiem samolotów.

Dyrektorzy generalni amerykańskich linii lotniczych optymistycznie patrzyli na prezydenturę Donalda Trumpa. Republikanin miał wnieść „powiew świeżości” w branżę lotniczą, gdyż skłonność do nadmiernej regulacji administracji Joe Bidena ograniczyła konkurencyjność rynkową przewoźników ze Stanów Zjednoczonych Ameryki, wpędzając sektor w stagnację.

Administracja 47. prezydenta ma jednak inne (niecodzienne i wręcz innowacyjne) podejście do prowadzenia polityki, zarówno w ujęciu stosunków międzynarodowych, jak i światowego handlu. Polityka handlowa opiera się na paradygmacie wojny celnej. Donald Trump regularnie ogłasza nałożenie kolejnych ceł, którymi objęci zostali bliscy sojusznicy, jak i państwa, które do tej pory pozostawały z USA w wolnorynkowych stosunkach gospodarczych.

Cła mogą mieć negatywny wpływ na branżę lotniczą, w szczególności na sektor produkcyjny. W wywiadzie dla „CNBC” Aengus Kelly, dyrektor generalny AerCap, największej na świecie firmy zajmującej się leasingiem samolotów, podkreślił, że jeśli Stany Zjednoczone Ameryki i Europa nałożą na wszystkie towary cła odwetowe w wysokości 25 proc., cena boeinga 787 gwałtownie wzrośnie, co doprowadzi do negatywnych konsekwencji dla linii lotniczych, które już borykają się z wąskimi marżami zysku.

– Cena Dreamlinera wzrośnie o 40 milionów dolarów – zapowiedział Kelly, zaznaczając, że ani przewoźnicy, którzy zamawiają samoloty bezpośrednio u Boeinga, jak i firmy leasingowe nie będą w stanie tyle zapłacić. Zwycięzcą wojny celnej może być jednak Airbus, gdyż – zdaniem dyrektora generalnego AerCap – wiele linii lotniczych zwróciłoby się do europejskiego rywala Boeinga, który mógłby przejąć do 80 proc. światowego rynku nowych samolotów. Irlandczyk przewiduje, że w najgorszym scenariuszu (w dłuższej perspektywie) Boeing dostarczałby samoloty wyłącznie rodzimym liniom lotniczym. W efekcie, udziały koncernu w światowym rynku nowych samolotów spadłyby do około 25 proc.

Od czasu objęcia urzędu przez Donalda Trumpa, Stany Zjednoczone nałożyły 25-proc. cła na Kanadę i Meksyk, 20-proc. na Chiny. Cła w wysokości 20 proc. nałożone zostały także na importowane aluminium i stal. Oczekuje się, że amerykański prezydent podejmie więcej działań w kwietniu. A Boeing już odczuwa skutki wojny handlowej w swoim rozległym łańcuchu dostaw, który obejmuje kluczowe komponenty pozyskiwane od dostawców z całego świata. Koncern jest silnie obecny w Kanadzie i Meksyku, gdzie wytwarzane są podzespoły do komercyjnych (pasażerskich) programów, w tym podwozia, silniki i inne komponenty.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Japan Airlines zamawiają kolejne B737 MAX

Pasażer i linie lotnicze

Japan Airlines zamawiają kolejne B737 MAX

Piotr Bożyk 20 marca 2025

Flota linii Buzz powiększyła się o dwa B737 MAX

Pasażer i linie lotnicze

Embraer: Polska kluczowym rynkiem. Nie chcemy tylko sprzedawać

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Boeing wraca na właściwe tory? Wzrost dostaw w lutym

Biznes i przemysł

Boeing wraca na właściwe tory? Wzrost dostaw w lutym

Mateusz Kieruzal 14 marca 2025

Boeing 777X na testach w tropikach

Biznes i przemysł

Boeing 777X na testach w tropikach

Mateusz Kieruzal 18 lutego 2025

Styczniowy wzrost dostaw Boeinga

Biznes i przemysł

Styczniowy wzrost dostaw Boeinga

Mateusz Kieruzal 14 lutego 2025

Pozostałe z wątku:

Japan Airlines zamawiają kolejne B737 MAX

Pasażer i linie lotnicze

Japan Airlines zamawiają kolejne B737 MAX

Piotr Bożyk 20 marca 2025

Flota linii Buzz powiększyła się o dwa B737 MAX

Pasażer i linie lotnicze

Embraer: Polska kluczowym rynkiem. Nie chcemy tylko sprzedawać

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Boeing wraca na właściwe tory? Wzrost dostaw w lutym

Biznes i przemysł

Boeing wraca na właściwe tory? Wzrost dostaw w lutym

Mateusz Kieruzal 14 marca 2025

Boeing 777X na testach w tropikach

Biznes i przemysł

Boeing 777X na testach w tropikach

Mateusz Kieruzal 18 lutego 2025

Styczniowy wzrost dostaw Boeinga

Biznes i przemysł

Styczniowy wzrost dostaw Boeinga

Mateusz Kieruzal 14 lutego 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5