Partner serwisu
Prawo i polityka

Wojna handlowa. Juneyao Airlines wstrzymują odbiór B787

Dalej Wstecz
Data publikacji:
18-04-2025
Ostatnia modyfikacja:
18-04-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RL

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Wojna handlowa. Juneyao Airlines wstrzymują odbiór B787
fot. Sydney Airport
Nakaz wydany przez Pekin na zarządy chińskich linii lotniczych zakłada, że w czasie trwania wojny handlowej rodzimi przewoźnicy nie będą odbierać samolotów wyprodukowanych w Stanach Zjednoczonych Ameryki. Do „prawa” zastosowały się już Juneyao Airlines, które wstrzymały odbiór boeingów 787 Dreamliner, a strategia wzrostu na międzynarodowym rynku lotów dalekodystansowych stanęło pod znakiem zapytania.

2 kwietnia został ogłoszony przez Donalda Trumpa jako „Dzień Wyzwolenia”. W ów dzień USA nałożyły 10-proc. cła na wszystkie kraje i indywidualne, wyższe cła wzajemne na państwa, z którymi Stany Zjednoczone Ameryki mają największe deficyty handlowe. W oświadczeniu Białego Domu podkreślono, że „polityka nierynkowa” Chin doprowadziła do globalnej dominacji Państwa Środka i przyczyniła się do utraty 3,7 miliona miejsc pracy w USA w latach 2001–2018.

8 kwietnia wysokość ceł na produkty chińskie została podniesiona z 34 do 84 proc. Chiny nie pozostały dłużne i odpowiedziały nałożeniem identycznej stawki celnej. Dzień później Trump, będąc świadkiem załamania się rynku obligacji, wycofał się z indywidualnych ceł do co najmniej 9 lipca, lecz prezydent USA podwoił stawkę celną nałożoną na Chińską Republikę Ludową, podnosząc wysokość ceł do 125 proc. W środę (16 kwietnia) Biały Dom oświadczył, że na niektóre chińskie produkty cło wzrosło do aż 245 proc.

Pekin określa amerykańskie cła jako „irracjonalne”, lecz władze Państwa Środka nie pozostają dłużne i podejmują działania odwetowe: na import ze Stanów Zjednoczonych Ameryki nakładane są wzajemne (wysokie) cła. Chiński rząd zdecydował także o wydaniu nakazu wstrzymania odbioru samolotów i zakupu nowych maszyn. Nowe „prawo” wdrożyły już Juneyao Airlines, które wstrzymały dostawę boeingów 787-9 Dreamliner. Flota długodystansowa przewoźnika z Szanghaju opiera się wyłącznie o samoloty amerykańskiej produkcji – linie użytkują dziewięć „Liniowców Marzeń”.

Juneyao Airlines pokładały dużą nadzieję z dostawami kolejnych B787, albowiem chiński operator chciał napędzić ekspansję na międzynarodowych rynkach dalekiego zasięgu, uruchamiając rejsy na nowych trasach (m.in. do USA) i zwiększając częstotliwość lotów do Australii i Europy. Bez nowych Dreamlinerów przewoźnik jest w sytuacji, w której osiągnięcie pożądanego wzrostu będzie niczym walka z wiatrakami. Jednak bez widocznego końca obecnych napięć handlowych, szanghajskie linie lotnicze będą musiały uaktualnić strategię na najbliższe miesiące, zanim ambicje ekspansji na dalekie dystanse staną się rzeczywistością.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Hunnu Air odebrały pierwszego embraera E195-E2

Pasażer i linie lotnicze

Hunnu Air odebrały pierwszego embraera E195-E2

Piotr Bożyk 18 kwietnia 2025

Air Astana opóźnia debiut w USA

Biznes i przemysł

Air Astana opóźnia debiut w USA

Mateusz Kieruzal 18 kwietnia 2025

Wojna handlowa uderza w Ryanaira

Prawo i polityka

Wojna handlowa uderza w Ryanaira

Mateusz Kieruzal 17 kwietnia 2025

Turkish Airlines leasingują kolejne airbusy z rodziny A320neo

Pasażer i linie lotnicze

UE kontra USA: Wet za wet. Nakręca się wojna handlowa

Prawo i polityka

UE kontra USA: Wet za wet. Nakręca się wojna handlowa

Aleksander Domański 22 października 2019

Branża lotnicza rok po wybuchu wojny handlowej pomiędzy USA i Chinami

Prawo i polityka

Zobacz również:

Hunnu Air odebrały pierwszego embraera E195-E2

Pasażer i linie lotnicze

Hunnu Air odebrały pierwszego embraera E195-E2

Piotr Bożyk 18 kwietnia 2025

Air Astana opóźnia debiut w USA

Biznes i przemysł

Air Astana opóźnia debiut w USA

Mateusz Kieruzal 18 kwietnia 2025

Wojna handlowa uderza w Ryanaira

Prawo i polityka

Wojna handlowa uderza w Ryanaira

Mateusz Kieruzal 17 kwietnia 2025

Turkish Airlines leasingują kolejne airbusy z rodziny A320neo

Pasażer i linie lotnicze

UE kontra USA: Wet za wet. Nakręca się wojna handlowa

Prawo i polityka

UE kontra USA: Wet za wet. Nakręca się wojna handlowa

Aleksander Domański 22 października 2019

Branża lotnicza rok po wybuchu wojny handlowej pomiędzy USA i Chinami

Prawo i polityka

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5