Samolot KC-390 Millennium Brazylijskich Sił Powietrznych (FAB) wylądował dziś (9 marca) w Warszawie. To pierwsza wizyta tego samolotu w Polsce i jedna z pierwszych zagranicznych misji wojskowych KC-390 Força Aérea Brasileira na świecie. Maszyna przywiozła pomoc humanitarną, a w drogę powrotną zabrała Brazylijczyków z Ukrainy.
Maszyna w swoją trasę do Warszawy wystartowała w poniedziałek (7 marca) o godz. 15.00 z Brasilii (DF), aby przy wsparciu brazylijskiej dyplomacji przeprowadzić misję ratowania Brazylijczyków, którzy opuścili Ukrainę. Na prośbę tego kraju samolot przetransportował również prawie 12 ton darów. Międzyresortowa akcja pod nazwą "Operacja Repatriacja" była realizowana w sposób zintegrowany przez brazylijskie ministerstwa obrony, spraw zagranicznych i zdrowia.
Trasa samolot do Polski miała trzy postoje techniczne w brazylijskim Recife, Republice Zielonego Przylądka oraz w Lizbonie. Repatriowani Brazylijczycy powinni dotrzeć do Brazylii w czwartek (10 marca).
Przed startem samolotu odbyła się ceremonia w bazie lotniczej Brasília (BABR), w której uczestniczyli przedstawiciele brazylijskich władz państwowych, w tym minister sprawiedliwości Anderson Torres, minister obrony Walter Souza Braga Netto, minister zdrowia Marcelo Queiroga oraz p.o. ministra spraw zagranicznych ambasador Fernando Simas Magalhães; Dowódca Sił Powietrznych, porucznik brygady Carlos de Almeida Baptista Junior; szef Sztabu Połączonego Sił Zbrojnych, generał Laerte de Souza Santos; generałowie brazylijskiej marynarki wojennej, brazylijskiej armii i brazylijskich sił powietrznych.
Podczas ceremonii, która odbyła się w 7 marca po południu, minister obrony podkreślił znaczenie operacji i działań Brazylii w obliczu takiego scenariusza. - Od początku konfliktu na Ukrainie rząd brazylijski podjął konkretne działania mające na celu zadbanie o bezpieczeństwo naszych towarzyszy, którzy znajdują się w strefach zagrożenia, oraz umożliwienie im powrotu do Brazylii. Misja ta jest również dowodem na zdolność naszych Sił Powietrznych do szybkiego reagowania. Jest to więc kolejna prawdziwa misja, która dowodzi wykorzystania sił powietrznych w czasie wojny i pokoju - podkreślił.
Pomoc humanitarna dla Ukrainy
Pomoc humanitarna wysłana do Warszawy obejmuje 50 oczyszczaczy wody krajowej produkcji (o łącznej zdolności oczyszczania ok. 300 tys. litrów wody dziennie); 50 zestawów woltaicznych z panelem słonecznym do autonomicznego zasilania urządzeń w energię; dziesięć ton odwodnionej żywności o wysokiej zawartości odżywczej (400 tys. posiłków); oraz pięć zestawów leków na nagłe przypadki medyczne, pochodzących z zapasów publicznych Brazylii.
- Świadomość, że jesteśmy częścią załogi brazylijskich Sił Powietrznych, reprezentujemy naród brazylijski w 100 proc. brazylijskim samolocie, jest dla mnie wielkim wzruszeniem i daje mi wielki zaszczyt, że przewodzę tej misji - powiedział przed startem dowódca samolotu, major Anderson Dias Santiago z Pierwszej Grupy Transportowej Wojsk (1. GTT).
Poprzednie misje
Pierwsza zagraniczna misja KC-390 odbyła się w sierpniu 2020 r. kiedy dwa samoloty Brazylijskich Sił Powietrznych przyleciały do Bejrutu w ramach misji pomocy humanitarnej dla Republiki Libańskiej po ogromnym wybuchu w porcie. Z tej okazji samolot KC-390 Millennium po raz pierwszy wykonał międzynarodową misję obsługiwaną wyłącznie przez personel wojskowy FAB, przewożąc około sześciu ton leków, żywności i sprzętu medycznego na potrzeby pomocy doraźnej dla poszkodowanych rodzin.
C-390 Millenium
W październiku 2014 r. Embraer zaprezentował samolot transportowy KC-390, największy wojskowy projekt w swojej historii, który jest konkurencją dla obecnie powszechnie wykorzystywanego C-130 "Hercules". KC-390 posiada taką samą podstawową konfigurację jak C-130, tj. skrzydła w układzie górnopłata i tylną rampę załadunkową. Posiadają możliwość przewożenia ładunku o ciężarze do 26 ton (w porównaniu do 22 ton C-130). Jego największą przewagą nad Herculesem są silniki odrzutowe, bowiem według wstępnych założeń, KC-390 może wykonywać loty z prędkościami dochodzącymi do 0,8 Macha. W podstawowej konfiguracji, transportowiec może przewozić około 80 żołnierzy, 74 nosze, 66 spadochroniarzy, siedem palet 463L, trzy samochody lub jeden śmigłowiec. Posiada również opcję tankowania w powietrzu i możliwość skonfigurowania do wykonywania misji rozpoznawczych oraz Search and Rescue (SAR) i ratowniczych Medevac.
Do tej pory trzy kraje zamówiły 35 maszyn tego typu: 28 +10 opcji Brazylia, 5 + 6 opcji Portugalia oraz 2 + 1 opcja Węgry. W kwietniu 2013 roku oprócz Brazylii, Portugalii oraz Węgier zainteresowanie C-390 wyraziły także Argentyna, Chile, Kolumbia i Czechy C-390 co mogłoby doprowadzić do wzrostu zamówień do 65 maszyn. Do tej pory dostarczono pięc maszyn KC-390 dla Brazylijskich Sił Powietrznych.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.