Łódzki port lotniczy zanotował w ostatnim roku ogromne straty, a Miasto Łódź – największy udziałowiec Lublinka – kolejny raz wzięło na tapet sprzedaż lotniska. Urząd miejski chce pozyskać inwestora, w związku z czym rozpisany został przetarg na wybór doradcy ekonomiczno-prawno-branżowego. Oferty złożyły dwie globalne firmy doradcze.
Temat sprzedaży lotniska Miastu Łódź jest znany, gdyż największy i najważniejszy udziałowiec samorządowej spółki zarządzającej portem lotniczym „Lublinek” zamierzał już sprzedać przedsiębiorstwo. Władze miejskie próbowały tego dokonać w 2021 roku, lecz poczynione starania nie przyniosły zamierzonego efektu, gdyż znalezienie nabywcy w trudnym dla lotnictwa okresie pandemii było działaniem niewykonywalnym.
Miasto Łódź zdecydowało pod koniec 2021 roku, że własne analizy są niewystarczające i konieczne jest
znalezienie zewnętrznego doradcy, który pomoże w „rozwoju i sprzedaży lotniska”. Przez ponad dwa lata nic się nie wydarzyło. W tym czasie sytuacja finansowa lotniska nie zmieniała się. Co prawda, Ryanair zwiększył ofertę lotniczą, przez chwilę obecny był również Wizz Air, lecz każdego roku lotniskowa spółka notowała straty netto.
Działalność w roku 2022 wygenerowała stratę w kwocie 35 mln złotych. Zeszły rok okazał się jeszcze gorszy dla finansów portu, gdyż
lotnisko odnotowało stratę ponad 40 mln złotych.
Urząd Miasta Łodzi rozpisał przetarg na „wybór doradcy ekonomiczno-prawno-branżowego w procesie pozyskania inwestora dla Portu Lotniczego Łódź im. Wł. Reymonta sp. z o.o.”. W postępowaniu, którego termin składania ofert był dwa razy wydłużany, zostały złożone dwie oferty. Oferentami są KPMG i Ernst & Young (EY) – firmy doradcze o zasięgu globalnym.
Kryterium wyboru zwycięzcy przetargu jest cena (40 proc. punktów) oraz doświadczenie w realizacji podobnych zamówień (60 proc. punktów). Miasto Łódź chce, aby oferent, którego oferta zostanie wybrana, zbadał potencjał lotniskowej Spółki w kontekście funkcji ruchu pasażerskiego, cargo, lotnictwa ogólnego (general aviation). Miasto chce się dowiedzieć, czy opłacalna jest działalność skupiająca się na serwisowaniu statków powietrznych (MRO), jak również otrzymać model samofinansowania się portu. Wykonana ma zostać również analiza przepisów prawa regulujących możliwości: przekazania całego majątku Spółki lub określonego obszaru działania w zarzadzanie operatorowi zewnętrznemu oraz zbycia udziałów przez jednostkę̨ samorządu terytorialnego.
Zwycięzca będzie musiał także przedstawić w oparciu o przeprowadzone analizy możliwych – realnych wariantów postepowania (hipotetycznych scenariuszy) zmierzających do poprawy rentowności „Lublinka”, zmniejszenia wydatków ponoszonych przez wspólników na funkcjonowanie portu, do wykorzystania potencjału łódzkiego lotniska wraz z rekomendowanym scenariuszem i analizą prawdopodobieństwa uplasowania się̨ na rynku oferty Miasta oraz analizą ryzyka finansowego i efektów ekonomiczno-finansowych dla lotniska im. Władysława Reymonta oraz dla Miasta Łodzi jako głównego udziałowca wynikających z realizacji poszczególnych scenariuszy i rekomendowanego wariantu – wpływ na miejski budżet.
Jeśli doradca ekonomiczno-prawno-branżowy zarekomenduje sprzedaż łódzkiego portu lotniczego, przedstawiony musi zostać tryb wyboru inwestora.