W ostatnim rejsie z Amsterdamu do Krakowa miałem przyjemność lecieć embraerem drugiej generacji, a więc E195-E2. Muszę przyznać, że ten regionalny odrzutowiec to prawdziwa konkurencja dla A220. W kabinie w trakcie lotu jest bardzo cicho, ma się odczucie, że cyrkulujące powietrze jest świeże, tak jak w Dreamlinerach, co sprawia, że odczucia z lotu są jeszcze lepsze. Na wysoką ocenę, jak zawsze, zasługuje również załogapokładowa KLM-u.
Nowy samolot we flocie holenderskich linii lotniczych wyróżnia się wyjątkowo cichą kabiną, wyposażoną w ergonomicznie zaprojektowane fotele z dodatkową przestrzenią na nogi, większymi schowkami bagażowymi i gniazdkami USB. W niektórych samolotach dostępna jest także bezprzewodowa sieć WiFi. Efektu dopełnia specjalne nastrojowe oświetlenie. Na pokład maszyna zabiera 132 pasażerów: 20 w klasie biznes, ośmiu w klasie ekonomicznej Comfort oraz 104 w ekonomicznej. W ten sposób samolot jest obecnie największą maszyną we flocie KLM Cityhopper. Bardzo dobrym dodatkiem jest umieszczenie przed toaletą w przedniej części kabiny ekranu, na którym wyświetlana jest „na żywo” trasa przelotu.
E195-E2 został zaprojektowany z myślą o ograniczeniu ilości szkodliwych emisji, a także mniejszemu poziomowi hałasu. Atrybuty embraera nowej generacji są imponujące. Odrzutowiec zapewnia bowiem 31-proc. redukcję emisji dwutlenku węgla w porównaniu do maszyny w wersji E190. Ślad akustyczny jest natomiast aż o ponad 60 proc. mniejszy. Rozstaw foteli w klasie ekonomicznej komfort oraz biznes w wąskokadłubowym odrzutowcu wynosi 84 cm. Natomiast w klasie ekonomicznej, w zależności od rzędu w kabinie, odstęp między siedzeniami wynosi od 74 do 76 cm. Fotele klasy biznes oraz ulepszonej
ekonomicznej mają średnie odchylenie wynoszące około 7,5 cm. Standardowe fotele klasy ekonomiczne mają wysokość 84 cm i nie odchylają się. Wszystkie siedzenia są wyposażone w stacje ładowania USB, a także uchwyty na urządzenia elektroniczne przymocowane do oparć poprzedzających siedzeń, co pozwala na możliwość streamingu seriali czy filmów przez samych sobie pasażerów.
E-Jety brazylijskiej produkcji można regularnie spotkać podczas lotów KLM-u między Amsterdamem a Gdańskiem, Krakowem, Warszawą. Podczas rejsu „KL1993” z Amsterdamu do Krakowa zajmowałem fotel w klasie biznes (1A). Boarding lotów do stolicy Małopolski odbywa się zwykle z gate’u B. E195-E2 (PH-NXK) w rejsie do Krakowa to 1,2 roczny samolot. W dniach 20-21 kwietnia 2022 r. odbyło się przebazowanie samolotu z fabryki Embraera w San Jose do Campos do Amsterdamu. Odrzutowiec odbył dwa międzylądowania, w Recife i na Teneryfie. Od 19 grudnia 2022 r. do 17 maja br. samolot był wyłączony z użytku i przebywał zaparkowany na płytach postojowych portu Schiphol. KLM przywrócił maszynę do regularnej służby 17 maja br. We flocie KLM Cityhopper znajduje się obecnie 15 takich samolotów, z czego trzy są wyłączone ze służby ze wzlędu na problemy z silnikami Pratt & Whitney. Spółka-córka KLM-u do realizacji operacji wykorzystuje także 17 embraerów 170 oraz 30 E190.
Pomocny personelTak jak w przypadku wcześniejszego lotu do miasta stołecznego Niderlandów, po zajęciu miejsca zostałem przywitany przez szefową pokładu mojego rejsu. Trzeba stanowczo podkreślić, że personel pokładowy KLM-u zawsze jest miły, pomocny, z łatwością nawiązuje kontakt, co wpływa na bardzo dobre wrażenia z lotu.
Podczas mojego rannego rejsu dostępne było śniadanie. W ramach śniadaniowej przystawki linie zaoferowały świeże owoce i jabłkowo-cynamonowe musli wraz z jogurtem greckim, który był chyba najlepszym, jakiego w życiu jadłem. W ramach głównego dania porannego posiłku KLM zaoferował maślane bliny z łososiem i ziołowym serkiem śmietankowym. Do wyboru była także kawa, herbata, woda, soki. Oczywiście herbata została podana w niebiesko-białym kubku z kolekcji, którą specjalnie dla KLM-u stworzył lokalny artysta.
Detaling dla holenderskiego przewoźnika jest bardzo ważny, a solniczka i pieprzniczka w kształcie holenderskich chodaków, tylko podkreśla, że rodzima kultura dla przewoźnika nie jest obca. Szczerze powiem, jest to bardzo cudowna inicjatywa. W połowie lotu stewardessa rozdała oczekiwane przez pasażerów szoty imbirowo-pomarańczowe.
Większy zasięg i pojemność zmodernizowanych odrzutowcówNowy embraer, największy w rodzinie zmodernizowanych odrzutowców regionalnych E2, to równocześnie największy samolot kiedykolwiek produkowany w Brazylii. Samolot może przewozić w trakcie jednego rejsu do 146 pasażerów w konfiguracji jednoklasowej oraz 130 w konfiguracji dwóch klas. Maszyna została powiększona o maksymalnie 18 miejsc w stosunku do poprzedniego wariantu – E195, posiada także większy o 450 mil morskich (833 km) zasięg. Stary wariant regionalnego wąskokadłubowca można wykonać lot do miejsca oddalonego o maksymalnie 2 600 mil morskich (4 800 km).
Embraery drugiej generacji są o ponad 20 proc. tańsze w użytkowaniu niż pierwsza generacja odrzutowców brazylijskiej produkcji. Dzięki powiększeniu modelu E195-E2 Embraer konkuruje na rynku samolotów regionalnych przede wszystkim z airbusem A220-100, a nie z tylko rodziną dawnych bombardierów CRJ1000, jak było wcześniej.