Liczby nie kłamią – Wrocław odnotował blisko 7% wzrost liczby turystów korzystających z bazy noclegowej w porównaniu do roku poprzedniego, czym niemal zrównało się z wynikami z 2018 roku. Widać tendencję, w której miasto powoli osiąga wyniki sprzed pandemii oraz wojny w Ukrainie. Dziś w Muzeum Pana Tadeusza przedstawiono badania branży turystycznej i podsumowano turystykę we Wrocławiu za 2023 rok.
– Nieprzerwanie dążymy do umacniania swojej pozycji jako kluczowego centrum kultury, nauki i turystyki, nie tylko w Polsce, ale i w Europie. Wzrost liczby turystów, zwłaszcza w kontekście trudnych ostatnich lat, jest dowodem na atrakcyjność i otwartość naszego miasta. Jesteśmy dumni, że Wrocław cieszy się niesłabnącym zainteresowaniem i wierzymy, że nadchodzące lata przyniosą kolejne rekordy – powiedział Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia.
Wzrost zainteresowania turystów krajowych i zagranicznychW 2023 roku Wrocław odwiedziło o wiele więcej turystów niż w 2022. Szczególnie grudzień okazał się miesiącem, w którym liczba turystów korzystających z wrocławskiej bazy noclegowej była najwyższa w historii, głównie za sprawą Jarmarku Bożonarodzeniowego. W tym czasie z wrocławskiej bazy noclegowej skorzystało 115 tysięcy gości. Ponadto odsetek turystów zagranicznych wzrósł do 26 proc., co jest wynikiem lepszym od średniej krajowej (21 proc.). Turystyka krajowa również utrzymuje mocną pozycję, będąc tylko o 2 proc. niższą niż w rekordowym 2019 roku.
– Nasze strategie promocyjne i ciężka praca nad poprawą oferty turystycznej miasta przynoszą efekty. Szczególnie cieszy nas wzrost liczby turystów zagranicznych, co świadczy o międzynarodowym uznaniu dla Wrocławia jako miejsca przyjaznego, pełnego kultury i historii. Nie spoczywamy jednak na laurach i planujemy dalsze działania, które jeszcze bardziej zwiększą atrakcyjność Wrocławia – dodał Alfred Wagner, prezes Wrocławskiej Organizacji Turystycznej.
Największe atrakcje turystyczne Wrocławia biją rekordy popularnościWrocławskie ZOO, cieszące się nieustającym zainteresowaniem, odwiedziło w 2023 roku o 7 proc. więcej gości niż w roku ubiegłym – łącznie 1,7 mln osób, a liczba ta jest również o 15 proc. większa niż w 2019 roku. Panorama Racławicka doświadczyła spektakularnego wzrostu popularności, z 43 proc. wzrostem liczby odwiedzających w porównaniu do 2022 roku, przewyższając także poziom z 2019 roku. Z kolei ponad 2 mln gości odwiedziło w 2023 roku wrocławski Aquapark, który cieszył się jeszcze większą popularnością, niż w 2022.
Hydropolis (400 tys. osób) oraz Kolejkowo (230 tys. osób) również odnotowały wzrost liczby gości. Łączna liczba turystów odwiedzających główne atrakcje Wrocławia w 2023 roku (ZOO, Panorama Racławicka, Kolejkowo i Hydropolis) wyniosła ponad 2,6 miliona turystów.
Wzrost ruchu lotniczegoO dużej atrakcyjności Wrocławia jako kierunku turystycznego świadczą również liczby Portu Lotniczego Wrocław. W zeszłym roku uruchomiono kolejne połączenia lotnicze, m.in. do Walencji oraz
PLL LOT do Seulu.
Port Lotniczy Wrocław zakończył 2023 rok z najwyższą w historii liczbą obsłużonych podróżnych. Rekordowe wyniki w każdym kolejnym miesiącu złożyły się łącznie na 3,9 mln pasażerów!
Co więcej, liczba pasażerów przylatujących na wrocławskie lotnisko w 2023 roku wzrosła o imponujące 36 proc. w stosunku do 2022 r., co jest najlepszym wynikiem od ostatnich czterech lat. Szczególnie lipiec i sierpień przyciągnęły najwięcej pasażerów, potwierdzając Wrocław jako atrakcyjne miejsce nie tylko dla turystów krajowych, ale i zagranicznych.
Wyzwania i perspektywyMimo że rynek turystyczny Wrocławia intensywnie się rozwija, miasto stoi przed wyzwaniem pełnego odzyskania poziomu turystów zagranicznych sprzed pandemii. Jednakże dynamiczny wzrost w różnych segmentach turystyki oraz rosnąca popularność kluczowych atrakcji dają silne podstawy do optymizmu.
Wrocław, rywalizując z Gdańskiem (4,1 mln turystów w 2023 r.) o pozycję trzeciej najpopularniejszego kierunku turystycznego w Polsce, po Warszawie (10 mln turystów w 2023 r.) i Krakowie (9,4 mln turystów w 2023 r.), kontynuuje swoje działania promocyjne i inwestycje w infrastrukturę turystyczną.
Miasto zaprasza wszystkich, by doświadczyć jego unikalnego charakteru, bogatej historii, kultury oraz niepowtarzalnych atrakcji, które razem tworzą niezapomnianą ofertę dla odwiedzających z kraju i całego świata. W zeszłym roku miasto przygotowało wyjątkową kampanię „Wrocław Miasto Przygody” skierowaną do krajowych i zagranicznych turystów, w której udział wziął m.in.: słynny aktor Daniel Olbrychski. W zeszłym miesiącu spot promujący kampanię został nagrodzony na prestiżowym festiwalu w Warszawie w kategorii najlepszy spot turystyczny.