Partner serwisu
Infrastruktura i lotniska

Wrocław: Rozbudowa ze środków własnych, kredytów i CEF

Dalej Wstecz
Data publikacji:
02-10-2024
Ostatnia modyfikacja:
02-10-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA I LOTNISKA
Wrocław: Rozbudowa ze środków własnych, kredytów i CEF
Fot. ZDG TORKarol Przywara. prezes portu lotniczego Wrocław
We wrocławskim porcie lotniczym rozbudowy wymagają zarówno płyty postojowe, jak i terminal oraz infrastruktura towarzysząca. Dzięki współpracy z wojskiem rozbudowę płaszczyzn lotniczych, z których będą korzystały także samoloty cywilne, można dofinansować z funduszy Unii Europejskiej. Najszybciej zostanie ukończony nowy hotel lotniskowy – zapowiedział podczas Kongresu Rynku Lotniczego prezes zarządu Portu Lotniczego Wrocław Karol Przywara.

Podobnie jak wiele innych polskich lotnisk, Port Lotniczy Wrocław zmaga się z problemem wyczerpującej się przepustowości. Rosnąca liczba pasażerów wymusza rozbudowę zarówno terminala, jak i infrastruktury strefy operacyjnej. Stan finansów lotniska (ok. 100 mln zł na koncie, ok. 30 mln zł zysku rocznie) nie wystarczy jednak do pokrycia kosztów inwestycji ze środków własnych. – Banki są zainteresowane współpracą z nami. Model finansowy całego przedsięwzięcia spina się w ciągu 12-15 lat – zapewnia jednak prezes Przywara.

Korzyści ze współpracy z wojskiem

– Proces inwestycyjny się rozpoczął. Jesteśmy na etapie przebudowy płaszczyzn lotniczych – informuje. – Będziemy budować równoległą drogę kołowania, płytę do odladzania i rozbudowywać płytę postojową, a także naprawiać istniejące płaszczyzny – wylicza. Wartość całkowita projektu wynosi 350 mln zł.

W odróżnieniu od większości innych portów lotniczych władze wrocławskiego lotniska mogą przy tym korzystać z dofinansowania unijnego. Dzieje się tak, ponieważ Pot Lotniczy Wrocław jest współużytkowany przez wojsko Polskie – blisko połowa kosztów będzie zatem pokryta z instrumentu CEF Military Mobility. – Reszta będzie pochodziła z naszych środków – zarówno tych, które wypracowaliśmy, jak i pozyskanych z kredytów. Mamy otwartą linię kredytową, emitujemy też obligacje długoterminowe o założonej wartości do 550 mln zł – wylicza prezes.

Wkrótce przetarg na projekt powiększenia terminala

Inną ważną inwestycją będzie rozbudowa terminala. – Musimy go powiększyć, bo jesteśmy na granicy przepustowości. Zaplanowane jeszcze przed pandemią inwestycje nie zostały zrealizowane z jej powodu. Mamy więc czas do nadgonienia – przypomina Przywara. Prace będą kosztowały od 400 do 500 mln zł.

Obecne stadium inwestycji terminalowej jest dość wczesne. – Trwa przygotowanie do projektowania – mówi prezes. Jak zastrzega, nie wybrano jeszcze projektanta – ogłoszenie w tej sprawie ma zostać opublikowane „w najbliższym czasie”. Rozbudowa będzie prowadzona w trzech etapach. Pierwszym będzie przebudowa wewnątrz istniejącej bryły. Dwa kolejne mają polegać na dobudowie modułów po obu stronach oraz parkingu wielopoziomowego w bezpośrednim sąsiedztwie.

Na tym lista planowanych inwestycji się nie kończy. – Budujemy w bezpośrednim sąsiedztwie lotniska hotel, który powstanie do końca przyszłego roku. Obiekt będzie miał 120 pokoi na 5 piętrach. Będzie kosztował 60 mln zł – zapowiada Przywara. Również środki na ten cel będą pochodziły z budżetu spółki lotniskowej i z kredytów.

Zapraszamy również do przeczytania naszej rozmowy z prezesem Karolem Przywarą podczas Kongresu Rynku Lotniczego 2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Modlin: Wielu przewoźników chce latać od nas

Infrastruktura i lotniska

Modlin: Wielu przewoźników chce latać od nas

Roman Czubiński 01 października 2024

Pelissier (Airbus): Modernizacja floty podstawą ograniczania emisji lotnictwa

Biznes i przemysł

Nowelizacja ustawy o danych pasażera. Linie liczą na uniknięcie kar

Prawo i polityka

Zobacz również:

Wrocław: Niemal 2 mln pasażerów w pierwszym półroczu 2024

Infrastruktura i lotniska

Wrocław: Niemal 2 mln pasażerów w pierwszym półroczu 2024

inf. pras. 12 lipca 2024

Karol Przywara nowym prezesem portu lotniczego Wrocław

Infrastruktura i lotniska

Rekordowy dzień w historii Portu Lotniczego Wrocław

Infrastruktura i lotniska

Pozostałe z wątku:

Modlin: Wielu przewoźników chce latać od nas

Infrastruktura i lotniska

Modlin: Wielu przewoźników chce latać od nas

Roman Czubiński 01 października 2024

Pelissier (Airbus): Modernizacja floty podstawą ograniczania emisji lotnictwa

Biznes i przemysł

Nowelizacja ustawy o danych pasażera. Linie liczą na uniknięcie kar

Prawo i polityka

Zobacz również:

Wrocław: Niemal 2 mln pasażerów w pierwszym półroczu 2024

Infrastruktura i lotniska

Wrocław: Niemal 2 mln pasażerów w pierwszym półroczu 2024

inf. pras. 12 lipca 2024

Karol Przywara nowym prezesem portu lotniczego Wrocław

Infrastruktura i lotniska

Rekordowy dzień w historii Portu Lotniczego Wrocław

Infrastruktura i lotniska

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5